Verborgen schat in Barcelona

Barcelona is prachtig en Gaudi vind ik al van kinds af aan een fascinerende architect. 
Maar grote massa's, daar ben ik minder goed in en om eerlijk te zijn vind ik de Sagrada Familia een gedrocht om te zien. In de rij staan voor Park Guell is ook niet aan mij besteed, ik struin dan liever in het rustiger gedeelte waar je vrij kunt komen en alle prachtige gebouwen en gevels bekijk ik maar van een afstandje.

Voor iedereen die net als ik wel van de architectuur van Gaudi houdt maar ook een hekel aan de drukte heeft, heb ik een topper: Hospital de Sant Pau, modernistisch pareltje.

Ik citeer Wikipedia maar even:
"Het Hospital de Sant Pau (Hospital de la Santa Creu i de Sant Pau) (Nederlands:Hospital van het Heilig Kruis en de Heilige Paulus) is een ziekenhuis in Barcelona (Spanje). Het complex, ontworpen door de architect Lluís Domènech i Montaner, is één van de belangrijkste exponenten van het Modernisme català, de Catalaanse variant van de art-nouveau/jugendstilbeweging. Met zijn hoofdgebouw en vele paviljoenen is het Hospital de Sant Pau het grootste complex van de Catalaanse modernistische architectuur.

In 1997 werd het Hospital de Sant Pau samen met Palau de la Música Catalana door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst."


Op een steenworp afstand van ons appartement en een heerlijke wandeling over de Avenida Gaudi verwijderd vanaf de Sagrada Familia vind je dit enorme complex. Het is alles: het geeft een beeld van hoe vroeger het ziekenhuis eruit zag, met prachtige gangen, een glazen operatiekamer voor het goede licht, oude gereedschappen ed, maar het zijn ook prachtige gebouwen, met mozaik, plafonds, mooie torentjes, zuilen, en overal schitterende details.
Daarbij zijn de tuinen heerlijk en was er ook nog een fototentoonstelling/marketingstunt van Olympus met bijzondere stellages en mogelijkheden om met al hun nieuwste camera's te experimenteren. Ik hou op met praten, kijk zelf maar hoe mooi.













































Wil je ook?
Metrohalte: Sant Pau - Dos de Maig
Openingstijden: 10.00 - 16.30 (in de zomer nog tot later, 18.30) en op zondag van 10.00-14.30
Kosten: 13 euro pp (zonder rondleiding)

Wij waren er in de ochtend en er waren amper andere mensen.

No comments:

Dit vinden anderen leuk nu