Project tuin


Vorig jaar pakten we de voortuin aan en daar zijn we zo blij mee. In de bijna tien jaar waarin we hier nu wonen hebben we alles in de tuin een beetje ad hoc gedaan, hier en daar bomen en planten en struiken geplant die we ergens kregen, een beetje verplanten, wat mooie plantjes erin. Maar zonder systeem en achtergrond en we merkten dat het bijna niet bij te houden was. De voortuin was donker en uit zijn krachten gegroeid en zat vol onkruid. Door te werken met grote grasvlakken met daarin plantvakken waar de planten wel weelderig mogen groeien is het beter te onderhouden. De combinatie van grassen en vaste planten met bloemen die het hele seizoen bloeien vind ik mooi.
En al het eerste jaar was het nog mooier dan ik had gedacht. Kun je nagaan hoe dat wordt als het volgroeid is!


Daarom wilde we ditzelfde idee doorvoeren in het 'mooie' stuk achtertuin. Onze achtertuin is deels 'het wilde bos', deels 'camping' en deels 'weide', maar het eerste stuk achter het huis is tuin met bloemen en planten. Ik hield het aardig bij, maar vanaf de sloot, zo'n 5 meter de tuin in was het niet te overzien. Ieder jaar trok ik er opnieuw de wortels van brandnetels, fluitekruid, zevenblad etc uit, en het eerste stukje van de border had ik wel een beetje onder controle, maar de mooie plantjes die we probeerden werden verstikt. Dit vroeg om omvangrijker maatregels en zo gezegd zo gedaan. In het najaar snoeiden en verplantten we alle mooie planten en struiken in een tijdelijk plantvak en dit voorjaar ging alles op de schop. Onkruid eruit, goede nieuwe aarde erin, alles egaliseren, goede oude planten weer herplanten, nieuwe plantvakken aanleggen en gras zaaien.


Afgelopen weekend kwam het leuke werk: planten!
Ik had er een hele studie van gemaakt, soorten gras in verschillende hoogtes, planten die het voor goed deden en die ik mooi vond, aangevuld met meer planten voor extra variatie. Ik had een excelsheet gemaakt en indelingen per plantvak, want ik wilde ze niet allemaal hetzelfde, maar wel met eenzelfde sfeer en planten die in meerdere vakken terugkwamen. Verschillende hoogtes, bladvormen, bloeitijden etc. Ik had me er helemaal in verdiept en uiteindelijk een boodschappenlijst vol planten. Daarmee gingen we naar de kweker, die veel had, maar niet alles en in plaats daarvan wel een flinke partij met vaste planten die hij niet meer kwijt kon en die een beetje opgefrist moesten worden (oud blad verwijderen enzo) die we voor een prikkie mochten hebben.

Mijn schema dus weer omgegooid en alles uitgezet in de plantvakken.



Op zondag gingen we aan de slag. Met de hulp van vrienden zetten we meer dan 700 plantjes in de grond.  En ik ben zo benieuwd hoe het er over een maand ofzo uitziet. Of alles aan zal slaan, het waait best hard altijd bij ons namelijk. Nu is het een kwestie van afwachten, besproeien en liefde geven!




No comments:

Dit vinden anderen leuk nu