Skip to main content

Random blije dingen - het kan zo simpel zijn

Regelmatig denk ik na over wat nou belangrijk is in het leven. 't Zit in me en hoort bij me, dat ik niet zorgeloos maar doordender, maar misschien wel af en toe te veel stilsta bij de dingen die er toe doen. Soms zou ik dat wel wat minder willen, gewoon lekker leven, niet teveel gedoe. 

Maar ik ben er ook wel weer blij om, bovendien, het is wie ik ben, en ik doe het er maar mee.

Het zorgt er ook voor dat ik iedere dag probeer aandacht te geven aan wat ik belangrijk vind:
  • Aardig zijn voor elkaar, mijn familie en vrienden laten weten dat ik aan ze denk, maar ook aardig zijn voor de mensen om me heen, op straat, onderweg, in winkels. Het leven is zoveel leuker met een glimlach en een vriendelijk woord voor elkaar.
  • Gejaagdheid voorkomen. Dat is nog wel een lastige voor me, want ik ben graag actief en doe graag verschillende dingen. Sporten, mijn fotoboeken maken, in de tuin aan de slag, Spaans leren, met mijn gezin genieten van bij elkaar zijn, met vrienden leuke dingen doen, natuurlijk ook nog werken, ik wil zoveel en word daar ook blij van, maar ik probeer echt actief te voorkomen dat het doorslaat in een gejaagd gevoel. Als het 'moeten' wordt, in plaats van 'willen', dan denk ik er nog even over na. Dan ga ik niet hardlopen, maar een tukje doen in de tuin in het zonnetje. Als ik merk dat ik op een werkdag te ingespannen bezig ben, dan neem ik bewust even een pauze. Even weg achter de computer en een frisse neus halen. Want actie is fijn, maar gejaagdheid, dat doet me geen goed.
  • Oog voor dingen. Dit is een van de dingen die ik de afgelopen tien jaar meer en meer heb ontwikkeld en waar ik nog steeds iedere dag blij van word. Ik vind het fijn om met andere ogen te kijken naar de dingen om me heen. Met mijn instagramfoto's probeer ik iedere dag zo'n moment te plukken. Van de zon die mooi opkomt, tot het licht dat zo prachtig door de narcissen valt, tot een gek bord ergens langs de weg. Het zijn van die kleine dingen waar je makkelijk aan voorbij kunt lopen, in gedachten en druk met van alles waarmee je je maar druk kunt maken. Maar als je je openstelt voor die nieuwsgierige en onderzoekende blik, dan is er overal wat moois. En dit is ook zo eenvoudig te doen, omdat je er verder niks bij nodig hebt.
  • Een feestje maken van dingen. Dat vind ik ook zo leuk. Ik plan graag leuke dingen in, etentjes met vriendinnen, reisjes, even touren met Joost, maar het kan ook veel simpeler. Mijn lunch even net wat mooier aankleden. Tijdens het eten met zijn vieren het eens echt in me opnemen en blij zijn dat we zo vaak samen aan tafel zitten en het leuk hebben met elkaar. Genieten van mijn ochtendrondje, in plaats van het als routine doen.
    Een feestje ergens van maken, dat kan ook door dingen net even iets anders te plannen. Als ik ergens moet werken bijvoorbeeld, dan probeer ik altijd vooraf of achteraf nog even op ontdekkingstocht te gaan. Dat hoeft niet uitgebreid, soms is het al genoeg om de auto een paar straten verderop te parkeren en met oog voor de dingen (zie mijn vorige punt) een extra wandelingetje te maken. Of ik neem een paar bussen eerder, als ik in Amsterdam ga eten waardoor ik opeens zomaar de tijd heb om te struinen door de stad.










Dat voelt dan meteen als vakantie! En als ik daarna ook nog een heerlijke avond heb met een vriendin, dan is het feest compleet!



Het hoeft niet altijd groot. Ik geniet ook van de ochtend, waarbij ik voor de meisje opsta en een ontbijtje voor ze maak. Een shake, of zoals deze keer, pannenkoekjes. Het is niet bijzonder, ze zijn nog even aan het leren, of appen met hun vriendinnen, maar ik geniet ervan om naar ze te kijken en te zien hoe groot ze worden en hoe ze in het leven staan.


Random blij, het kan zo simpel zijn: ik had zin om net even een stapje verder te gaan en weer wat grenzen te verleggen. Een intervaltraining gedaan, met snelle stukjes, waarbij ik echt even moest aanpoten. Maar dat lukte en het gevoel daarna, dat is zo lekker!


Joost was aan het opruimen geweest en had babyhaasjes ontdekt. Eentje zat er een soort van klem tussen de dakpannen, de vacht nog vochtig. Zo cute. Gelukkig kon ik de neiging weerstaan het beestje te bevrijden. Dat kon ie natuurlijk zelf, een half uurtje later was het bolletje pluis verdwenen.


Ieder vrij uurtje ben ik in de tuin bezig. Snoeien, voorbereiden, zevenblad dat toch nog is meegekomen in het nieuwe plantvak proberen met wortel en al weg te halen. Het is intensief dat tuinwerk, heb er stijve benen van. Maar het is zo leuk om alles te zien groeien en te fantaseren over hoe het er hier straks uitziet.



Dan laat Rocky me weer zien dat het ook goed is om lekker op de bank even te chillen. Ogen dicht, zon op mijn gezicht en even een tukje doen.


Deze foto is zo mooi. Die twee samen aan het kroelen. Het uitzicht, waar ik nooit aan wen, ik blijf het uniek vinden en me realiseren hoe fijn het is als je echt even de tijd kunt nemen om van dit soort momenten te genieten.


Lotte zag de zonsondergang ook.


De lucht verkleurde iedere minuut, het donker zakte er langzaam in.








Comments

Geluk is iets geks.
Toen ik jong was zocht ik het overal, in kopen, reizen, verliefdheden,enz.
Na erg ziek geweest te zijn werd ik een ander mens en tot op de dag van vandaag ligt geluk gewoon voor het oprapen. Zomaar.
Wat een prachtig huis hebben jullie en ik zag ook zijdehoentjes.
Ik heb er 2. De ne komt bijna iedere ochtend op mijn bureau zitten als ik aan het typen ben.
fijne dag.
jojoco said…
Hai Pourquoi pas,
Wat leuk dat jij ook zijdehoentjes hebt! Ze zijn makkelijk tam te maken he? De eerste die we hadden waren ook best tam. Maar tegenwoordig laten we ze wilder, ik heb het idee dat ze dan hun angstreflex (of hoe heet dat) beter in stand houden en minder snel ten prooi vallen aan de gevaren hier. Op dit moment zijn er twee dames broeds, dus waarschijnlijk hebben we binnenkort weer kuikentjes!

En inderdaad, geluk ligt vaak gewoon voor het oprapen. Naar dat je erg ziek bent geweest, maar zo'n inzicht is dan weer een mooie uitkomst.

Dit vinden anderen leuk nu

Random zomerfotootjes

Het water is weer tot rust gekomen, de ergste golfslag is weg. Zo mooi vind ik het dan, hoe de wolken weerspiegeld worden in het water. Zeker als je aan het zwemmen bent, dan zit je daar echt Middenin. Zo fijn!

Ik kan daar echt zo van genieten, even koffie aan het water.

Nichtje Fie werd 5 en kreeg een zeemeerminnenstaart. Wat cool zeg!


Gewoon nog maar wat plaatjes van het water, ik krijg er zelf nooit genoeg van, hopelijk jij ook niet (anders klik je maar weg ;))


De kippen en haan zijn gewend aan de nieuwe slaapplek van de haan en verzamelen daar 's morgens voor het eten. De kuikens zijn al groot en ik denk dat de twee witte allebei haantjes zullen worden. Als dat maar goed gaat straks....


Prachtige zonsondergang. Cadeautje aan het einde van de dag.


Isa stuurde een fotootje, die was nog even naar Reuring met vriendinnen. Gezellig dat ze ons dan een beetje op de hoogte houdt in de familie app groep.


Zomereten: veel kleur. Daar word je toch blij van?


Tijd van de toetsweken. Het is…

Walk with me, loop je een eindje mee?

Loop je een eindje mee door de tuin? Het is zo'n mooie avond, met dat zachte goudkleurige licht. Door mijn 'pak-nog-minder-mijn-telefoon-experiment' neem ik deze keer mijn echte camera weer eens mee. En eerlijk is eerlijk, hoe mooi de foto's van mijn Samsung ook kunnen zijn, dit is toch wel net even een tikkie mooier. 
Door mijn camera kijk ik extra goed naar alles om me heen. De zachte haartjes van de planten, stuifmeelkorrels, de voelsprieten van een vlinder, hoe de kleur verandert als je je blik verandert van met de zon mee naar tegen het licht in. En niet alleen mijn ogen, ook mijn andere zintuigen zet ik goed aan het werk. Het ruikt zo lekker, in de avond in de tuin. De geur van lavendel, van de vlinderstruiken. En het al beetje vochtige gras aan mijn voeten (met hier en daar een naaktslak, ieuw!), het windje dat door mijn haren waait.
Ik ben een bofkont, dat ik hier woon. Maar wel een bofkont die dat heel goed beseft en er misschien wel meer dan wie ook van kan …

Zomers weekend

Zo'n zomers weekend vraagt erom om in het water te beginnen. Heerlijk stuk gezwommen. Alleen nog een staart en ik ben een zeemeermin ;).



Met Lotte maakte ik dit heerlijke toetje: Rabarber in kleine stukjes even koken. Banaan erdoor, schepje suiker en wat custardpoeder, in stukjes geknipte marshmellows erover en dan in de oven.


De perfecte mix van zuur, zoet, romig en zomer.


Boek uitgelezen. De recensies waren niet zo positief, maar ik vond het een bijzonder boek. Over een vrouw die in de jeugdzorg werkt en daarin alles goed wil doen, maar ondertussen haar eigen zoon uit het oog verliest.
De zoon komt door allerlei suffe omstandigheden en domme puberkeuzes in de ene na de andere ellende terecht. Mede door zijn vrienden die praten in osso en wallah en andersoortige straattaal.
Een derde hoofdrolspeler is de uitgerangeerde leraar, die tegenwoordig liever vogels kijkt maar een beginnende vriendschap sluit met de zoon.

Als de moeder op haar werk in de problemen komt omdat er een kind …