Skip to main content

De kortste dagen


The most wonderful time of the year.
Eerlijk? Ik kan geen Chris Rea meer horen, die arme vent die maar aan het rijden en rijden is om voor de Kerst thuis te zijn. Of die andere kerstjengels die op de radio voorbij komen. Ik heb het nooit gehad met Kerst, met de opgelegde gezelligheid en het commerciële circus eromheen.
Van Joost heb ik echter geleerd dat het ook gewoon simpel en leuk is. Lekker koken voor de mensen die je lief hebt, vrije dagen en lichtjes overal.

En deze tijd van het jaar, waarop het maar een paar uurtjes licht is op een dag, heeft ook iets bijzonders. Het is zo'n omkeerpunt, waarbij de tijd even stil lijkt te vallen. Net als de schommel die helemaal naar achter is gezwaaid en even in de lucht hangt, voor ie in volle gang weer naar voren zwiept. 
Met mijn slaapgedoe (ik ben hard aan het werk en het gaat langzaam vooruit) neem ik nog meer dan anders gedurende de dag momenten van rust en ga ik zoveel mogelijk naar buiten. Want de natuur in de winter, dat is de oase en voor mij de tegenhanger van drukke winkelstraten en mensen die maar kopen, kopen, kopen.


Ochtendwandelingetje.



Die drukke winkelstraten zijn ook niet alleen maar ellende hoor. Met Lotte ging ik een dagje naar Amsterdam, naar de drukke winkels, maar ook struinen door de 9 straatjes. Nog een paar foto's van de prachtige passage. Ik ben dol op mozaik, en deze kleuren zijn zo bijzonder en mooi. Alsof je aan het snorkelen bent. 






Alle lichtjes en mooie etalages.










We hebben de kerstboom dit jaar midden in de kamer. Zodat we erom heen kunnen dansen, Scandinavisch gebruik.


Zondag probeerde ik weer eens een wat langer stukje hard te lopen. Ging heerlijk. Het was prachtig in het Twiske.


Tijdens mijn lunchpauze een wandelingetje in de buurt. Ik kan het iedereen aanraden, kleine moeite, groot plezier.




Driving home. Niet voor de Kerst, maar wel op een van de vele taxiritjes om een van de kinderen (Lotte in dit geval) weer ergens te brengen. Het lot van afgelegen gaan wonen, maar ik accepteer dat lot met liefde, die ritjes zijn soms ook gewoon een cadeautje.



Rocky komt meedoen als ik aan het yoga-en ben. Met zijn natte neus duwt hij in mijn handen en hij geeft kopjes als ik downdog doe. Gezellig.


De zon komt laat op, pas tegen 9 uur 's morgens. De lucht is vaak zo bijzonder van kleur.


Heee, een stralende dag. Daar geniet ik van. Ik ga bewust even op een bankje in het park zitten. Ogen dicht, zon op mijn gezicht voelen. Vroeger zou ik in het kwartiertje dat ik ergens te vroeg was balen en de tijd willen vullen door nog even mijn mail, facebook en instagram te checken. De laatste maanden, sinds de zomer, gebruik ik dit soort wachtmomenten steeds vaker om gewoon lekker om me heen te kijken, even niks te doen, nieuwsgierig te zijn naar wat er om je heen gebeurt. Ook dat kan ik aanraden. Het geeft zo'n gevoel van extra tijd. Bijna een kort vakantietje.


Kersttijd, tijd van optredens. Lotte had een voorstelling in de Koepelkerk, met het Talententheater. Ze heeft het er zo naar haar zin, leuk om te zien.




Aan het IJsselmeer liep een renster, ze was zo druk bezig met haar telefoon dat ze helemaal niet zag in wat voor mooie omgeving ze liep. (en ironisch genoeg legde ik het plaatje zelf ook vast met mijn telefoon...)


Het is al vroeg donker. Tijd om alle kaarsjes en lichtjes aan te doen.



Weer een kort lunchwandelingetje. Grappig hoe die schapen de hele dijk aan gras hebben, maar zich altijd met hun kop in het hek vastwringen om het groene gras aan de andere kant van het hek te grazen.


Hier ging ik zitten en luisterde ik naar de zang in een videootje van vriendin Femke. Dat was even heel erg mooi.






In mijn zon- en maankalender hou ik een beetje bij hoe laat de zon opkomt en ondergaat. Vandaag om 8.48 op en om 16.26 verdwijnt ie alweer. Maar morgen is dat weer een minuutje later en hebben we dus al een iets langere dag.
Ik schrijf het volgens mij ieder jaar in mijn blogje, maar ik doe het nu gewoon weer. We moeten nog even wachten tot het 's morgens weer vroeger licht wordt. want tot de Kerst is dat nog steeds een beetje later (tot 8.50) en pas op 5 januari keert dat zich om. Maar omdat we er in de middag iedere dag een minuutje bij krijgen, worden de dagen al met al steeds een beetje langer. Jippie!

Comments

Heidi (mijnmomenten) said…
Heerlijk, die lessen onthaasten van jou. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik hoop dat het bestaat uit mensen inpireren. Daar ben je een ster in! Sterkte met de nachten.... Pittig hoor, dat de slaap je zo in de steek laat. Maar ongelooflijk moedig hoe je weer naar buiten gaat en doorgaat. Voor mij ben jij een echte levenskunstenaar!
Anonymous said…
Wat een grappig beeld. Ik zie het zo voor me: Rocky die rond jou bezig is tijdens yoga.
Begin je dan niet te giechelen om vervolgens op de grond te vallen?

Als je er meer over wil schrijven, ben ik erg benieuwd welke stappen je onderneemt voor het (niet)slapen.
Hier zijn we met zijn tweetjes die erg moeilijke nachten hebben, en helaas worden we bovendien wakker van elkaars slapeloosheid. (Onder andere door de vreselijk krakende plankenvloer en trap, door de verwarming kraakt die in de winter extra hard) Ik onderga en denk "volgende nacht beter". Man zit al meer in een vicieuze cirkel, die denkt al vooraf dat hij "toch weer een aantal uren wakker zal liggen".
Inslapen is geen probleem, doorslapen wel.

Marjolein
jojoco said…
Heidi, dank je wel, wat lief!

Marjolein, wat vervelend dat jullie ook zo slecht doorslapen. Herkenbaar hoe je 's nachts wakker wordt van elkaar en alle geluiden, hier ook hard tikkende verwarmingen. Ik heb zelf een matrasje neergelegd in de stilste plek van het huis, wil nu die omstandigheden in ieder geval optimaal hebben. Fris geventileerd, lekker dekbed en kussen.

Nog meer tips/ideeën, die ik doe, het zou mooi zijn als jij of andere mensen hier wat aan hebben:

Daarbij probeer ik mijn slaapwaakritme zo goed mogelijk weer onder controle te hebben, ik start de dag met lichttherapie (half uurtje met goed geteste daglichtlamp, heb al gewisseld paar jaar geleden omdat mijn oude niet genoeg deed).

Ook probeer ik overdag zoveel mogelijk licht en beweging buiten te hebben. Naast beweging buiten, is yoga binnen ook fijn. Niet alleen om soepel en sterk te worden, ook om even 'in te checken' bij jezelf.

Een fijne tip is Headspace (app voor meditatie), dat doe ik al jaren en heeft me geleerd om rust te zoeken in het moment en je niet te vereenzelvigen met je gedachten. Ze hebben een speciale serie omtrent slaap en het mooie is dat deze je niet leert beter te slapen, maar om een betere verhouding tot slaap te krijgen. Hoe meer je je druk maakt, hoe slechter je gaat slapen. En slaap is ook niet iets wat met een toverknop geregeld kan worden. Hoe drukker je overdag bent, hoe meer je 's nachts moet 'unwinden', niet altijd de beste conditie voor goed doorslapen.

Daarbij ben ik extra alert geworden op schermgebruik. Ik kijk uur voor ik ga slapen niet meer op mijn telefoon, tv kijk ik toch al bijna niet en ik ben bijvoorbeeld niet zoals andere jaren nog bezig achter mijn computer met fotoboeken.

Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen die rustgevend zijn, de simpelste is gewoon wat langer uitademen dan inademen. Iets ingewikkelder is 4 tellen in, 7 tellen vasthouden, 8 tellen uitademen. (google/youtube maar eens op 4-7-8).

Geen koffie/cafeinehoudende dranken meer 's avonds (al heb ik daar in de zomer nooit last van, maar je weet 't niet).

Weinig alcohol, want dat soort voor veel wakker worden.

Zo goed mogelijk proberen een ritme erin te houden, van zelfde tijd naar bed (niet al te vroeg) en redelijk op tijd op staan.

Daarnaast heb ik ook heel veel verschillende aanvullende middeltjes geprobeerd: magnesiumolie, vitamine D, CBD-olie, St. Janskruid.

Helaas is bovenstaande voor mij nu niet genoeg en met tegenzin ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik een paar 'echte' slaappillen gekregen, die me een paar betere nachten hebben bezorgd. Nu probeer ik het met hoge dosis melatonine (in de drogist is het ook te krijgen, maar is de dosis verwaarloosbaar) en dat werkt nu nog niet, maar straks hopelijk wat beter. Gelukkig weet ik uit ervaring dat het bij mij echt een seizoensgerelateerd probleem is en dat lost zich vanzelf op, met een aantal weken gaan we echt weer naar de lente. Accepteren dat 't niet altijd goed kan zijn in het leven, is misschien wel mijn belangrijkste leerpunt.

Het lukt mij maar matigjes hoor, maar hopelijk lukt het jou om overdag zoveel mogelijk de mooie, leuke dingen te zien en te blijven doen, die zijn er altijd, hoe klein dan ook!

Succes en sterkte!


Anonymous said…
Lief dat je zo uitgebreid antwoordt, er zit veel bruikbaars bij.

Als ik je tips lees, merk ik dat ik veel ervan zelf al toepas, ook zonder slaapproblemen.
Maar dat man tegen al deze regels ingaat en dat ik me daar helaas best aan erger.
Echt diep slapen is er volgens mij bij beiden al een beetje uit sinds de geboorte van onze oudste, 17 jaar geleden.
Hij loopt al een hele tijd tegen de grenzen van een burn-out en nog wat van die dingen, en ik kan niet zo veel meer dan er op toe kijken en me er heel veel zorgen over maken.
De headspacetip zal ik doorspelen, al is zijn telefoonverslaving één van de dingen die zouden moeten minderen.
Die filmpjes geven heel leuk en no nonsense weer hoe je gedachten kan ombuigen.
Dankjewel!
Marjolein

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more