Struinen door Tortosa


Als je denkt dat de Spanjaarden van Slow Living weten, dan heb je het mis. In ieder geval voor de kinderen. Volgens mij worden Spaanse kinderen zo'n beetje het zwaarste belast in Europa, met lange schooldagen van 9-17, middelbare schoolstijl, strak gedisciplineerd met allerlei vakken. Na school nog bijles en huiswerk. Marvy en Pippa zijn helemaal bikkels, want voor hen zijn het niet alleen de lange uren, maar ook de drie vreemde talen waar ze aan moeten wennen. Spaans, Catalaans en ook nog eens vijf uur Engels per week. Ik heb het met ze te doen en vind ze reuze stoer.

Met hun rugzakken, zo ongeveer even zwaar als zijzelf, hadden Peet en ik ze afgezet bij school, keurig in uniform, hoge kousen, vestje, geruit rokje. (de meisje dan he, wij niet).
Wij namen het er maar even van. Na een dag met alleen maar regen scheen nu heerlijk de zon en die moet je pakken als je 'm pakken kunt. 


We liepen door het park naar het gebouwtje waar de Gigantes uitgestald stonden. Prachtige poppen voor bij een van de vele feesten.


De Spanjaarden weten in ieder geval van feesten, dat is één ding wat zeker is.





Dit lieve draakje is symbool van de stad. Alleen daarom al heb ik Tortosa een beetje in mijn hart gesloten.


Petra begint de dag vaak op de markt. Met een kop koffie.


Niet zoals het echte Spanjaarden betaamt, want waar ik nog naïef dacht dat het eten al voor de lunch klaar stond, blijkt dat ontbijt te zijn, met een biertje of een wijntje. En inderdaad, overal om me heen zag ik keurig dames en heren aan een alcoholisch drankje nippen. Let wel, het was net 9 uur 's morgens!




Wij hielden het bij Cafe con leche en struinden verder. Langs de Ebro die als een glinsterend lint door de stad slingert.





Langs mooie pleintjes en leuke straatjes.






Langs prachtige gebouwen en mooie details. 











Op weg naar een verborgen pareltje,waar ik in een volgend blogje foto's van zal laten zien.



2 comments:

Petra Schouten said...

Zo leuk om het vanuit jouw ogen te zien. Meer meer!

Fleur said...

Prachtig Jo! x

Dit vinden anderen leuk nu