Sport recap oktober

Zo heee. Is gewoon oktober ook al voorbij. De laatste stukjes van het jaar zijn aangebroken, nog twee maanden en dan zit 2017 er alweer op.

Oktober was een sportieve maand, waarin ik vooral het hardlopen weer oppikte.

Eens even alles op een rijtje

Totale sporttijd oktober: 38 uur en 37 minuten
Aantal sportactiviteiten: 43
Totaal aantal kilometer 170,2


Hardlopen: 113,9 km - 13 uur en 36 minuten (12x)
Wihaa! Weer meer dan 100 km gelopen. En het allerbelangrijkste: vooral heel veel leuke en fijne loopjes gedaan. Wat dat betreft was deze maand echt uitzonderlijk. In de bossen en duinen, langs de kliffen in Portugal, het was avontuurlijk lopen deze maand. Dat maakt het ook wel heel makkelijk om meer kilometers te lopen, mijn langste loop was 18km. Nou moet ik daar wel bij vertellen dat ik de lopen boven de 10km nu steeds in intervallen loop. Voor de afwisseling, omdat het lekkerder gaat en om blessures tegen te gaan. De afwisseling van hardlopen en wandelen werkt voor mij gewoon heel goed. Het grappige is dat het niet eens ten koste van mijn snelheid gaat. Sterker nog: deze maand ben ik een stuk sneller geworden. Liep ik eind september nog 15km in 7.10, afgelopen zondag was mijn tempo op de 15km 6.57. En dat is inclusief wandelen en plaspauze.

Naast de lange duurlopen in Portugal veel getrailrund, met behoorlijk wat hoogteverschil en ingewikkelde paden vol stenen en mul zand. Ook een paar keer 30-20-10 gedaan en een heuveltraining. Kennelijk maakt me dat ook wat sneller op de 10 kilometer, want de 10 binnen het uur komt weer langzaam in zicht. Voor mij was het een hele tijd geleden dat ik ruim 9km liep in een tempo van 6.10.

Die getalletjes zijn maar getalletjes, maar toch is het leuk om te merken dat je vooruit gaat. Al zal dat na zo'n eerste spurt de komende tijd wel weer lastiger gaan. Wat dat betreft is de tijd als je net begint met opbouwen altijd zo superfijn: dan verbeter je jezelf bijna iedere keer. Laat dat een steuntje in je rug zijn als je door omstandigheden een tijdje niet hebt kunnen lopen en denkt dat je er niks meer van kunt (dat denk ik tenminste altijd). Je kunt het nog en juist in het begin word je snel veel beter!

Stappen met de UP: 307549
Ook deze maand was ik weer slordig met mijn UP. Ik vergat 'm zelfs een keertje om te doen toen ik 18km hardliep. Dat is zonde van de stappen ;). Ook in de vakantie had ik 'm niet altijd om. Maar al met al heeft ie er toch ruim 10.000 per dag wel geregistreerd.

Wandelen: 12 uur 31 minuten, 56km
Op vakantie is het altijd makkelijk: veel wandelen en mooie tochten maken. Maar ook gewoon thuis probeer ik regelmatig toch een blokje om te gaan. 

Fietsen: noppes nakkes nada
Fietsen deed ik helemaal niet. Ja, een klein stukje naar de brievenbus, maar geen fietstochten.

Yoga: 390 minuten: 6,5 uur
Best wat yoga gedaan deze maand. Gewoon thuis, zoals ik dat altijd doe, maar ook twee 'echte' lessen, eentje in de buurt met Raja yoga en de geweldige les van Adriene. Het is toch wel heel erg leuk om zo af en toe in een klasje yoga te doen, maar ik ben nog op zoek naar de fijne yoga die echt bij mij past. Raja was leuk voor een keer, maar iets te statisch voor mij.

Pilates: 4x
Vaste prik op de maandag. Lekker!

En dan de leukste sport van deze maand: surfen!!!
Dat blijft maar in mijn hoofd zitten, wat zou ik dat graag beter willen leren. Ik kijk de hele tijd filmpjes van de topsurfers en ik ben er helemaal door gegrepen. De combinatie van natuur, focus, kracht, fun, balans, stoerheid en het totale gevoel van vrijheid als het lukt. Dat is verslavend.

1 comment:

Anonymous said...

2017 er alweer op?? :D jij gaat wel heel snel..

Dit vinden anderen leuk nu