Sport recap september


Wow, wat een fijne sportmaand was september zeg. Zo'n prachtig zomerse maand, waarin ik voor het eerst in twee jaar weer een wedstrijdje liep, lekker het hardlopen weer oppakte en er nog een beetje omheen sportte met van alles. Laat ik eens terugkijken op deze fijne maand.

Totale sporttijd september: 30 uur
Aantal sportactiviteiten: 41
Totaal aantal kilometer 206,1

Stappen met de UP: 314218
Ik merk dat ik met de UP een klein beetje slordiger aan het worden ben. Vaak vergeet ik 'm om te doen en ontdek ik dat pas als de meisjes naar school zijn. En dat terwijl ik in de ochtend toch al vaak zo'n 1000 passen zet, met katten, kippen, ijsselmeer. Ook vergat ik 'm een keer om te doen tijdens een hardlooprondje. 'Nadeel' van zo'n UP is dat je niet handmatig achteraf stappen kunt toevoegen. Hij meet alleen dat wat ie registreert. Al met al toch ruim 10.000 per dag, ondanks de gemiste stappen.
Maar eerlijk is eerlijk, er zijn best wat dagen bij dat ik de 10.000 niet redde hoor.

Hardlopen: 103,7 km - 12 uur, 3 minuten
September was een echte hardloopmaand. Met mijn nieuwe horloge vond ik het superleuk om weer echt aan de bak te gaan. En dat was te merken: voor het eerst dit jaar weer eens boven de 100km per maand! Maar vooral: het lopen gaat weer veel makkelijker en lekkerder! Kennelijk was het een prima basis om een tijdje rustig aan te doen, want het uitbouwen gaat makkelijk. Nou is het ook mijn doel om 'lekker te lopen' en heb ik er helemaal geen zin in om te moeten afzien. Die extra uren steek ik liever in iets wat goed voelt, dan in iets wat doorbijten is. En het leuke: door dat lopen met plezier en ontspanning lukt het evengoed om 'vooruit' te gaan.

Dat maakt hardlopen ook meteen zo'n heerlijke sport: je vergelijkt met jezelf. De energie die je erin stopt, krijg je zelf terug. Het is zo leuk om te merken dat je steeds een beetje beter wordt.
Echt heel veel systeem zit er niet in, ik volg geen schema ofzo, maar ik wissel gewoon lekker af:

  • Intervallen om sneller te worden
    Hiervan doe ik verschillende soorten. Een hele leuke vind ik de 30-20-10 workout. Hierbij loop je een kilometertje in, en daarna doe je verschillende versnellingen, steeds wat sneller. 30 seconde snel, 20 seconde sneller, 10 seconde sprinten. Dit doe je 5 x achter elkaar, zodat je vijf minuten snel aan het lopen bent. Dan is het bijkomen met 2 minuten dribbelen. Deze maand deed ik 'm met 4 blokjes versnellingen en met 5.
    Ook deed ik een piramideloopje, 1, 2, 3,4, 3, 2, 1, 2, 3, 4, 3, 2, 1 minuten hardlopen, met wandelen tussendoor. Grappig en leuk om te ontdekken dat de snelle blokjes ook best snel lukken, zo tussen de 5 en 6 minuten per kilometer. 
  • Duurloopjes in een wat pittiger tempo
    Dit zijn de wat kortere duurloopjes, die ik wel aaneengesloten loop, in een ontspannen maar iets pittiger tempo. Een tijd geleden was dit tempo nog zo rond de 6.20 per km, maar dat red ik bij lange na niet meer. In duurloopjes zit ik nu zo tussen de 6.30 en de 7.10 per km. Maar nu is het natuurlijk de uitdaging om dat weer sneller te krijgen de komende maanden.
  • Langere lopen met RunWalkRun
    Deze vind ik erg leuk. In plaats van de lange duurlopen aan één stuk te lopen, wissel ik graag hardlopen met wandelen af. Het gevoel daarmee 'vals te spelen' heb ik al lang van me afgeschud. Sterker nog, het loopt zo fijn ontspannen en de uiteindelijke snelheid is niet lager dan wanneer ik alles hardloop. Door het wandelen tussendoor spreek je ook andere spieren aan, waardoor je minder snel blessures krijgt en bovendien wordt zo'n lange run zo een stuk afwisselender. Ook lukt het beter om in de kortere renstukjes op je techniek te letten, zodat ik wat 'mooier' loop en kan blijven letten op de ontspanning tijdens het lopen.
    En het leuke: waar ik eind augustus 11 km met een tempo van 7.14 liep, was dat op 4 september al 12,5 met een tempo van 7.09 en op 21 september 14 km met een tempo van 7.04!
    Meestal doe ik 3-1 hardlopen-wandelen, maar je kunt iedere variatie erin brengen die je wil. De 28e haalde ik met gemak 15 km, door niet in minuten te wisselen, maar in tijd: 1000-250-800-200-600-150, en dat 5x. Uiteindelijke tempo lag iets lager met 7.15, maar het was ook wel heel warm die dag.
De komende maand blijf ik lekker doortrainen, niet met een specifiek doel, maar verschillende soorten trainingen om het af te wisselen. Volgende maand weer 100+km? We zullen zien.


Wandelen: 10 uur 23 minuten, 47,5km
Ook het wandelen hou ik erin. Minder dan de maand ervoor, maar dat komt natuurlijk omdat ik nu meer aan het hardlopen ben.

Fietsen: 2 uur 52 minuten, 54,9km
Lekker een paar fietstochtjes gemaakt. Om te genieten van het mooie nazomerweer.

Yoga: 101 minuten
Sja, deze maand wat minder actief aan het yoga-en. Eén of 2 x per week. Prima ook, al merk ik het aan mijn spieren als ik het minder doe, zeker nu ik weer meer hardloop. Toch wat stijver en minder soepel. Komende maand ga ik toch wat vaker tijd vrijmaken voor yoga. Ook ga ik in oktober een masterclass volgen van Adriene, van wie ik heel graag de youtubelessen volg. Ze komt naar Amsterdam en ik heb kaartjes geregeld voor een les. Wat ontzettend leuk, ik kijk er erg naar uit!

Pilates: 180 minuten 3x
Eén keertje gespijbeld, omdat het bloedheet was die dag en ik het niet redde met het werk. Maar verder is dit altijd een lekker begin van de week, zo'n lesje op maandag.

Al met al weer lekker bewogen, maar nog belangrijker: er heel erg van genoten. Ik kijk uit naar de nieuwe maand!

No comments:

Dit vinden anderen leuk nu