Skip to main content

Sneak Peak Portugal - een week in het paradijs


Zo. Dat was me even een portie fijn! Ik heb er nu alweer heimwee van ;).
Dit jaar gingen we nog niet naar mijn geliefde Portugal en dat kan natuurlijk niet. Vandaar dat we voor de herfstvakantie toch tickets boekten en naar het Zuiden vlogen. Deze keer niet aan de Algarve, waar we in februari meestal heen gaan. In oktober is het een stukje warmer en nu waren we benieuwd naar de kust boven Lissabon. Ik ben daar al wel een paar keer geweest, als kind al met mijn vader, en ook samen met Joost toen we nog studeerden en met een aftands autootje heel Europa door crossten in een aantal weken. En ook toen de meisjes nog heel klein en schattig waren spendeerden we tijd in dit gebied. We wisten dus al wel dat er nog heel veel te ontdekken viel.

En dat was zo. Wat was het heerlijk! Wat een ontzettend mooi gebied. Ik kan er maar niet over uit. Die rotsen, die kracht van het water, de mooie plaatsjes, het sfeertje van de surfers, het lekkere eten, het buiten leven. Dit was echt een weekje paradijs. De komende periode ga ik uitgebreid verslag doen. Gewoon eigenbelang hoor, zo kan ik nog even nagenieten bij de fijne foto's. Maar voor nu al een korte indruk.


Vlak bij ons huis: vanaf de kliffen kon je zo mooi het geweld van de zee bekijken.


Een heerlijk huis hadden we, met uitzicht op de oceaan.


Lekkere toetjes na het eten. Of ervoor, wat maakt het uit.


Prachtige zonsondergangen. Dat is ook wel leuk van deze kant ten opzichte van de Algarve: je ziet de zon mooi in zee zakken.


Vanaf ons balkon, uitzicht op zee.


Ik ben er bijna iedere ochtend op uit gegaan, als de rest nog sliep. Tegen zonsopgang was het zo mooi. Uren heb ik gestruind in totaal, langs de kust en de kliffen, over de mooiste paadjes met iedere minuut weer een ander uitzicht. Ik was er steeds helemaal hyper van.


Het huisjes had een heerlijke hangstoel. Fijn voor de donkere avonden. Glaasje wijn, boekje, chillen.


Ons live Snapchatfilter ;)))).


Met elkaar genieten. Borreltijd.


Weer zo'n selectie van een ochtendrun.


Zo mooi, die kleuren. Echt hoor, ik spatte af en toe bijna uit elkaar van blijdschap. Ik ben vast een idioot, maar het leek wel of mijn zintuigen extra gevoelig waren. Die kleuren, het licht, de geur van de zee.


Op avontuur.


Lekker spelen op het strand.


Nog maar eens het uitzicht.


Lifechanging middag. Dit is echt het jaar waarbij ik een aantal ingebeelde vooroordelen over mezelf overboord heb gegooid. Dat het niet haalbaar zou zijn om te paragliden bijvoorbeeld, of dat ik het nooit zou kunnen, surfen. Dat zat gewoon in mijn eigen hoofd. En wat was het gaaf om het naast me neer te leggen en het gewoon te doen. Paragliden was al zo geweldig in de zomer, maar dat surfen, dat heeft me echt gepakt! Ik schrijf er nog wel uitgebreider over, maar één ding kan ik alvast wel verklappen: ik was echt niet zo slecht als ik van tevoren had bedacht. Ik wil MEEEEEER!


Nog maar wat mooie uitzichten, tijdens het hardlopen 's morgens. Hieronder surften we....



Niet alleen natuur, ook mooie cultuur.


Bijzondere biblotheek.


Het lijkt de Chinese muur wel, maar het is een Moorse vesting, al uit 800! Bizar toch?


Life is a beach.


Wat boften we: vlak bij werden de wereldkampioenschappen surfen gehouden! We namen een kijkje, newbies als we waren. Ik had geen idee dat deze jongen vorig jaar wereldkampioen werd.



Mooi he? Zal ik teruggaan? Gewoon morgen stiekem weer een ticket boeken......

Comments

Anonymous said…
Beste Jolanda,

Wat is de kust boven Lissabon toch mooi hè?
Wij waren vorige maand aan de Costa da Prata, ter hoogte van Obidos.
Genoten hebben we van alles daar, de oceaan, het strand, de rotsen, de planten de mooie stadjes, teveel om op te noemen.
Ik zou ook ieder jaar wel daarheen willen!
Heel leuk om jouw ervaringen daar te lezen en natuurlijk jouw foto's te zien.

Hartelijke groet, Yvonne
Sil said…
Wauw, wat prachtig allemaal!
Wat heerlijk dat jullie zo hebben genoten!!

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more