Skip to main content

Het leven na de vakantie


Ik schreef het al eerder. Net als iedereen waarschijnlijk zie ik er toch altijd een beetje tegenop, dat de vakantie weer voorbij is en er weer zoveel gaat 'moeten'. Maar ook dit jaar weer -ik weet 't al van mezelf- vind ik het eigenlijk best wel weer prettig om weer wat meer routine in de dagen te hebben.

De meiden zijn nu twee weken weer naar school en ze wennen zo snel. Voor Isa is dat helemaal geen probleem, die is superflexibel, en bovendien heeft ze al drie jaar ervaring op de middelbare. Al is komend jaar best pittig volgens mij, het laatste jaar voor het eindexamen. Maar zij heeft al bewezen de afgelopen jaren dat ze heel goed zelf kan plannen en organiseren en dat ze de leuke dingen prima kan combineren met het nodige werk voor school. Dus dat vertrouwen geef ik ook dit jaar weer, ook al heb ik in mijn achterhoofd dat stiekeme stemmetje 'zou ze niet wat huiswerk moeten doen, straks loopt ze vast, zou ik er niet meer achteraan moeten zitten'. Ik hou me in en vind bovendien ook echt eerlijk dat het een onderschatte kwaliteit is, waar eigenlijk veel meer aandacht voor moet zijn. Overal om me heen hoor ik maar dat je moet leren hard te werken, dat je moet doorzetten, dat het echte leven ook geen feestje is, dat het belangrijk is te presteren. En ondertussen zie ik een maatschappij die van voren niet meer weet hoe ze van achteren leven.

Goed, ik wil niet dat ze er met de pet naar gooien en ik vind het belangrijk dat ze hun talenten benutten. Maar genieten van het leven vind ik misschien wel het belangrijkste talent dat je kunt hebben. Ik vind het leven wel een feestje en vind het een kwaliteit als je in iedere dag genoeg tijd weet in te ruimen voor leuke dingen. Dat laatste kan Isa heel goed en dat is fijn.

Ook Lotte went eigenlijk heel makkelijk. Ze fietst iedere dag en vindt dat fijn (in tegenstelling tot haar zus, die het vreselijk vindt). Ze heeft best wat huiswerk en doet dat trouw en vindt dat nu al minder heerlijk. Maar ze spreekt ook al bijna iedere dag iets leuks af na school, met haar beste vriendin Juuls of met nieuwe klasgenoten, of al met een combi. Als Joost en ik ze uit staan te zwaaien zo 's morgens, ben ik hartstikke trots op ze.


Routine in de dagen dus. Voor mij best relaxed, omdat ik maar drie vaste werkdagen heb. Onlangs zag ik een vlog van een youtubester (Annic van Wonderen), die een succesvol blog en bedrijf heeft opgebouwd en heel bewust nu de keuze heeft gemaakt om minder te werken. Dat vond ik zo leuk, want het valt me op dat de trend van nu vooral is om te buffelen en te presteren. Zij gaf heel open en eerlijk aan dat ze nu die dagen vrij gewoon neemt om te genieten, om uit te slapen, om leuke dingen te kunnen doen. Heerlijk verfrissend. En natuurlijk kan zoiets alleen maar als je zelf iets hebt opgebouwd, maar het is een keuze. Als ik naar mezelf kijk, al vanaf direct na mijn studietijd was ik een beetje de vreemde eend in de bijt, die ging freelanceren en zelfs in de tijd dat ik een vast contract had, dat alleen maar deed als ik vier dagen kon werken en een extra maand onbetaald verlof kon krijgen. Natuurlijk werk ik hard,samen met Joost, je moet wel leveren, zeker in een tijd waar er zoveel talentvolle mensen zijn. En ik realiseer me ten volle dat wij natuurlijk mazzel hebben, met een opleiding, een veilige basis. Er zijn zoveel mensen voor wie er geen enkele keuze is. We boffen maar. Maar we doen het ook zelf. Ik werk liever minder en heb meer tijd om te genieten van de dag dan dat is 'succesvoller' zou zijn en nog meer geld zou verdienen. Er is altijd meer werk, en ik vind het de kunst om juist tijd en aandacht te geven aan de andere zaken in het leven. Ik las wel eens een stuk over een verpleegster die mensen bij hun sterven begeleidde en niemand van haar patiƫnten zei ooit, al terugkijkend op het leven 'ik wou dat ik meer gewerkt had', allemaal hadden ze liever meer tijd gemaakt voor de mensen die ze liefhadden.

Ik zie het zelf zo: in een dag is er tijd voor wel duizend taakjes. Ik probeer te zorgen dat ik de taken die 'moeten' zo goed mogelijk doe en dat ik er zoveel mogelijk plezier probeer uit te halen. Zelfs suffe dingen als huishouden, boodschappen, was, kunnen best fijn zijn als je je realiseert hoe fijn het is om een eigen veilige plek te hebben om te wonen en die schoon en netjes te houden. Hoe fijn het is om lekkere en gezonde dingen te kopen voor je gezin en die was. Ok, dat blijft een terugkomende berg ellende, al vind ik het vouwen wel iets zens hebben. (maar dan, die volle wasmanden die weer opgeborgen moeten worden, terwijl de wasmand met vieze was al weer uitpuilt...).

Anyhow, naast de moet-dingen, zijn er genoeg momenten voor fijne dingen. Voor mij: de dijk over iedere ochtend. Mijn kipjes en katten eten geven. Een rondje door de tuin. Genieten van lekker eten. Het kost niet veel tijd en niet veel geld en ik word er een heel stuk blijer van.


Frozen yoghurt met aardbeitjes bijvoorbeeld, en frietjes uit de airfryer met een carpacciosalade. Dan zou je toch niet denken dat de vakantie al voorbij is.


De ochtendluchten.


Na het eten nog even op pad met Joost, stukkie touren. Er is kermis in Volendam en ik ben daar nog nooit van mijn leven geweest. Daar brengen we verandering in. We struinen een beetje over de kermis. Een vrolijke sfeer, maar wel met heel erg veel drank, ook zo vroeg op de avond zie ik mensen al waggelend door de straten gaan. Niet mijn type plezier, ben dol op een wijntje of een biertje, maar zoveel als er hier door heen gaat.... Maar goed, zolang ze genieten, prima!





Wij gaan samen het spookhuis in.


De maandagavond is voor pilates. Zo na de zomer valt op hoeveel korter de dagen weer zijn. De zon gaat al bijna onder op weg daarheen en de terugweg is weer in het donker. Ik hou van het gouden avondlicht.




 En dan begint er weer een nieuwe werkdag.


Comments

Heidi said…
Dank voor t delen van je levenskunst! Navolgenswaardig!
Jolanda said…
Mooi!
Wat fijn dat Lotte zo snel went aan haar nieuwe school en het eind fietsen!
En wat knap dat Isa zo goed zelf kan plannen. Benieuwd hoe dat hier over een paar jaar zal gaan.. Nu moet ik nog vaak herinneringen geven.. ;-)

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more