Skip to main content

Magische zomer

Ik hou van alle seizoenen, maar de zomer is toch wel magisch. Die weken waarin de tijd opeens andere vormen gaat aannemen. Dat allerlei vaste momenten verdwijnen: schooltijden, talententheaterlessen, vioollessen. Het gebeurt me regelmatig dat ik denk 'wat voor dag is het ook alweer vandaag?' 



Als zelfstandig ondernemers zijn we reuze flexibel. We kunnen ook 's morgens vroeg, 's avonds laat of in het weekend werken, zijn niet gebonden aan vaste tijden en nu in de zomer doen we sowieso alleen het hoogstnodige. Wat een ongelofelijke luxe! Tijd dus voor een lekker rondje hardlopen op de dijk. Even bij Jan langs en daarna in Alkmaar struinen en eten met een vriendin. Ik heb in deze stad gewoond en gek genoeg heb ik toen nooit zo duidelijk beseft hoe mooi en leuk Alkmaar is. Op de terugweg reed ik speciaal even om zodat ik een mooi plekje kon zoeken om de zon te zien ondergaan. De volle maan kwam op aan de andere kant. Magisch!





Kijk, dat is Karijn, met haar at ik in Alkmaar, en we kennen elkaar al meer dan 40 jaar. Dat is toch ook bijzonder? We aten heerlijk in Foodbar 1480. Zo'n simpel bedauwd veertje aan de lavendel zet me weer even met mijn benen op de grond. Zo mooi.









  's Morgens heel vroeg is het licht zo mooi. Het is dan nog lekker koel buiten en het gras is nog vochtig van de dauw. .
Lotte 

Sammy

. De eerste doperwtjes uit de moestuin

Joost moest voor zaken naar Engeland een paar dagen. Ik miste hem en wachtte hem op. 


In de bloedhitte op zoek naar een beetje schaduw om hard te lopen. Ik had Isa met Lotte en haar beste vriendin Juuls op de bus gezet naar Amsterdam. Dat vond Isa nodig in Lottes opvoeding, nu ze naar de brugklas ging, moest ze ook een beetje weten hoe dat werkt. Ik was daardoor een beetje aan de late kant en perste er net een half uurtje uit, supertraag, maar gestaag. Frisse duik daarna was wel echt welkom! 


 Lotte had vers ijs gemaakt van volle yoghurt met aardbeitjes. Zonder enige andere toevoeging, alleen een stukje mango en een blaadje munt. Kan zo in een kooktijdschrift ofzo. Nog even wachten... Uit! Een simpele thriller, het vervolg op de Eetclub, die ik me al niet meer herinnerde, maar dat gaf voor dit verhaal niet echt. Wat me wel enorm stoorde was dat ze in het boek 900.000 euro in 9 pakketjes in een boterhamzakje verstopte. In een bevroren kip. Nou kan ik me al amper voorstellen hoe 100.000 euro in een boterhamzakje eruit ziet, dat moet toch een enorm pakket zijn. Maar als je wel eens een bevroren kip hebt gezien, dan weet je dat het onmogelijk is. Kijk, het Jamie gerecht van kip met een bierblikje in zijn achterste, daar kan ik inkomen. Dan kun je ook een opgerold duizendje of wat kwijt (al bestaat een briefje van 1000 euro volgens mij niet eens, ik heb het in ieder geval nog nooit in mijn handen gehad), maar een bevroren kip.... Het bleef maar in mijn hoofd spelen, zodat ik de rest van het verhaal half miste. Gemiste kans...




 Gelukkig is het leven op ons landje gewoon lekker simpel. En maar weer een stukje hardlopen. Joost aan het maaien. De zon gaat prachtig onder. Even lunchen met Isa. Gezellig met zijn tweetjes. Ze wilde niet op de foto, maar ze woont echt nog wel in ons huis hoor.... ;)


Rocky weet precies wanneer ik een knuffel nodig heb. Want ondanks dat ik super mijn best doe om te genieten van alle mooie dingen en dat ook echt doe, merk ik ook dat het zo'n intense en heftige tijd is geweest. Dat hakt er enorm in. Echt uit balans ben ik. Ik probeer het maar te laten zijn voor wat het is en dag voor dag te leven. Voor mij is het niet het allerergste.




Net als het licht en de schittering in de druppel. Deze dagen ben ik daar extra dankbaar voor. De laatste jaren oefen ik steeds meer in het genieten van dit soort mooie simpele dingen. Het maakt niet uit waar je bent, hoe je leven eruit ziet, in welke toestand je je bevindt, maar als je even inzoomt op de kleine dingen van de natuur, dan is dat een wereld op zich. Het is weliswaar iets wat altijd al wel in me zat, als kind al raakte ik verwonderd van de natuur. Maar volgens mij is het iets wat iedereen kan oefenen en wat veel mensen heel erg goed zou doen. Af en toe even uit hun eigen wereld stappen, en met verwondering bezien wat er vlak in de buurt is. Na het werk afkoelen in de tuin met meloen en koud water. Lekkertje. Einde van de middag. Klaar met werken! Dat is wel een van de beste beslissingen in mijn leven geweest, om meer werk te organiseren waar ik minder ver voor hoef te reizen. Nu was ik klaar en zat ik zo in de vakantiesfeer!







  Pluk de dag. Love Peace Happiness

Comments

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more