Zwemmen

Een van de grootste voordelen van zo dicht bij het water wonen is....
dat je zo dicht bij het water woont!

Het zwemseizoen is weer begonnen. Iedere dag ga ik wel even de dijk over voor een duik. Echt zwemmen is dat niet, een minuutje de ene kant op en een minuutje weer terug. Maar heerlijk verfrissend is het wel. De wereld aan de andere kant van de dijk is zo'n andere wereld. Alle ruimte, kunnen kijken tot de horizon en zoveel rust. 


Maar naast de dagelijkse dip heb ik dit jaar ook een echt zwemdoel. Dit jaar ga ik vanaf het zwembad, een stuk verderop in het dorp naar huis zwemmen. Ik denk dat het zo'n anderhalve kilometer zwemmen is. Daar ben ik nog lang niet.


Maar ik zwom al een keertje van de hoek naar huis en ook al een keer van het strandje tot de hoek en terug, zo'n 750 meter denk ik. Ik moet nog een beetje afharden. Het water is zalig voor een snelle duik. Maar als je langer dan een minuut of 10 in het water ligt, koel je toch wel flink af. De laatste keer had ik zo'n half uurtje flink doorgezwommen en duurde het echt een tijd voor ik weer was opgewarmd. Ik zwem daarom ook langs de kust en niet het water in naar het diepe. Het water komt dan tot mijn nek/middel en ik kan altijd staan, mocht ik kramp krijgen of anderszins in de problemen komen. Het is ook nog een beetje zoeken naar de 'wiervrije route', want er zijn veel waterplanten en het zwemt niet lekker als je tussen het groen moet maaien.





Maar kijk nou eens hoe prachtig helder het water is, die kleur vind ik zo mooi. En de reflectie van het licht, ik kan er uren naar kijken. Zeker als je met je ogen zo laag bij het oppervlakte bent, is het soms bijna een surrealistische ervaring.



No comments:

Dit vinden anderen leuk nu