Sport recap mei

Wihoe, mei is alweer voorbij.
(nog een paar weken en de dagen worden weer korter)
Shhhht. De zomer moet nog beginnen. Niet zeuren Jo!

Ok. Meimaand, Sportmaand. (berg je maar voor een hoop cijfertjes en grafiekjes, sla gerust over deze gekte)

Allereerst de stand van zaken qua uren dit jaar, want afgelopen maand bedacht ik dat dat mijn jaardoel zou worden: 366 uur sporten dit jaar.
januari: 27 uur
februari: 28 uur 11 minuten
maart: 31 uur 5 minuten
april: 31 uur 35 minuten

En dan mei.... Tadadadaaaaa: 46 uur 7 minuten
Dat zit dus alvast goed.

En het leukste is: mei voelde als een hele relaxte fijne maand, waarin bewegen me gewoon echt goed deed. Het maakt me blij. Dat ik daarnaast daardoor fitter en sterker ben, dat is mooi meegenomen.

Wat deed ik in die 46 uur?

Hardlopen in mei
11 x liep ik hard, ruim 7,5 uur in totaal
Niet zo snel hoor, dat is geweest (al is dat eigenlijk nooit geweest als ik eerlijk ben), gemiddeld 7.10 deed ik over iedere kilometer.
63,5 km liep ik deze maand.
Best een verschil met vorig jaar, toen ik vrijwel iedere maand boven de 100km zat. Maar ik combineer het tegenwoordig met zoveel andere lekkere beweegdingen, je kunt niet alles tegelijk.

Best een hoop korte rondjes deed ik 3-6 km. Voor de lekker.
Ook een pittige interval, waarbij ik verbaasd was over de snelheid die ik toch nog kon maken.
En twee wat langere rondjes, van 9 en 10 km. Prima.

Wandelen in mei
Waar ik de kilometers niet meer echt maak met hardlopen, heb ik in mei hele stukken van mijn zolen versleten met wandelingen. Een heel weekend in Barcelona, met Isa in Amsterdam, voor en/of na mijn werk, in de lunchpauze. Dit is echt de fijnste ontdekking van dit jaar.
Als ik wandel heb ik nog meer tijd om op alle mooie en bijzondere dingen om me heen te letten. Ik ga er niet van zweten en kan het dus makkelijk inpassen in mijn dag omdat ik me niet hoef om te kleden en te douchen. Ruim 28 uur liep ik in mei. Dik 120 kilometer. In 17 activiteiten.



Stappen
Met al dat gestap haalde ik ergens in mei de 4 miljoenste.



Mijn up blijft fijn, zo grappig om te zien hoe ik het afgelopen jaar iedere maand ietsje actiever werd. Volgens UP bijna 78 uur in mei, maar die telt natuurlijk ook alle beweging tussendoor, wandelingetjes in de tuin, bezig zijn in huis. Al met al voor het eerst dit jaar weer boven de 10.000 gemiddeld per dag. Dik erboven zelfs: 396598 (de screenshot hieronder was niet op de laatste dag van mei gemaakt)



Nou lukt het niet iedere dag hoor. Zeker de maandag is een moeilijke voor me. Dan wacht er vaak een hoop werk, zit ik veel achter de computer en doe ik 's avonds pilates, wat ik zelf wel actief vind, maar wat niets aan de stappen bijdraagt. Op 5 dagen in mei lukte het niet. En weet je wat? Whatever. Het hoeft niet iedere dag. Lekker bewegen is alleen lekker, als je het voor het fijne doet. Zodra het 'moeten' gaat worden, dan gaat de lol er wel af.

(al moet ik stiekem bekennen dat ik soms best 's avonds nog 5 x de trappen op en af ren om mijn stapjes vol te krijgen, zo erg is het dus met me).

Ik hoorde het al een paar keer van mijn bloglezers, dat ze ook enthousiast waren geworden door de Up en echt, ik kan het nog steeds iedereen aanraden die zich lekkerder wil voelen. Het is zo'n leuke stimulans om wat actiever te zijn. En ik geloof dat ieder mens zich beter gaat voelen van wat meer activiteit.


Fietsen in mei
Mei was een prachtige maand. Ok, we hadden best wel een bui hier en daar, maar ook veel mooi weer. 81km fietste ik in mei, in fietstochtjes. Een paar keer pakte ik de fiets om naar een ander wandelbeginpunt te fietsen. Lekker!

Pilates
3x deed ik Pilates, een van de maandagen zat ik in Barcelona!

Yoga
Sja, yoga schoot er een beetje bij in. 170 minuten, 7 keer, niet eens 2x per week. Maar goed, ik schreef het al eerder: met het lekkere weer ben ik ook veel meer in de tuin bezig. Dan heb ik minder tijd en behoefte aan yoga. Alhoewel ik het altijd heerlijk vind. Maar ja, je kunt niet alles. Ik denk maar zo: toch iedere week zeker een keer op de mat gestaan. Beter dan niets!

Dat gevoel neem ik ook mee naar de nieuwe maand: lekker genieten van het bewegen. Goed kijken naar wat ik nodig heb en waar in zin in heb, maar wel lekker een uur per dag actief zijn. We zullen volgende maand wel zien hoe het is gegaan in juni!


No comments:

Dit vinden anderen leuk nu