Zoete zomer


Oh, het is gewoon echt zomer. Ik kan het bijna niet geloven, maar ik word er zo blij van. Dat is dan wel weer het leuke van het Hollandse klimaat. Iedereen geniet er zo van. Mensen zijn vrolijker en blijer. Iedereen scharrelt buiten, mensen lachen. Heerlijk! Wij aten lekker buiten.


Een nieuw avontuur in onze wildernis. Weer hoorde ik een harde POK, maar deze keer was ik het snelst en leefde het vogeltje nog. Ik zette het op het groendak van het kippenhok, gaf wat water en voer en hield de katten in de gaten. Het arme beestje zag er versuft uit en even was ik bang dat hij zijn nekje had gebroken. Wat zou ik dan moeten doen? Hem uit zijn lijden verlossen? Maar hoe dan? Ik besloot het even af te wachten en hem een plekje in de schaduw te geven.


En toen ik een half uurtje later weer keek en ook bij zijn nieuwe plekje wat voer wilde strooien, kwam ik kennelijk te dichtbij. Onhandig fladderde hij weg, de struiken in, langs de sloot. Hopelijk vond hij daar een goed plekje om verder op adem te komen.


Ik zette wat gekregen plantjes in de moestuinbakken.


Maar verder deed ik niet veel. Ik las een boek, deed een tukje, las nog een stukje. Superlui. Zo zalig!



Maar de koffie keek me lachend aan en zei: huppetee, nog een beetje actie!


En zo fietste ik naar Edam, waar het nog boven de 20 graden was. In de schaduw.


Ik wandelde een heerlijk stuk. Kletste met toeristen die de weg kwijt waren en voelde me zelf ook een beetje op vakantie.


Dat honingkleurige licht in de avond.


En dat verse groen. Mei is toch wel mijn favorietste maand.




De zon ging bijna onder toen ik naar huis fietste. Wat een zalige avond. Zo een om in een doosje te doen. En aan te sniffen als het straks weer koud en kil is.



Ik kan het iedereen aanraden. Na het eten een klein stukje te lopen. Een andere blik op te zetten. Ik heb dit rondje al zo vaak gedaan, maar toch vallen me iedere keer weer nieuwe dingen op. Dingen waarvan ik denk 'dat ik dit nooit eerder heb gezien', zoals het kattenbeeld op de gevel (het is geen echte kat), de geur van seringen, een mooie blauwe deur, of een grappig rond raam. Het is de blik waarmee je kijkt die bepaalt of iets het zoveelste saaie rondje is, of een avontuur.


2 comments:

Conny - Alias Papillon said...

Lekker he, dat mooie weer en weer hardlopen in korte broek! Ik hou nog even rust en bovendien ik vind hardlopen met die warmte echt helemaal niets.
Geniet ervan, het duurt (helaas) maar even..

Groet,
Conny
papillon60.blogspot.nl

jojoco said...

@Conny, ik vind hardlopen met het warme weer ook veel zwaarder. Dat is dan meteen het positieve van straks weer wat koeler: lekker lopen!

Dit vinden anderen leuk nu