Sport recap april

Alweer een maand voorbij. Wat is dat snel gegaan. En wat een rare maand. April deed echt wat ie wil. Ik hoopte op voorjaar, maar het was vooral winters in mijn herinnering. Sometimes it snows in April. En soms hagelt het. Soms stormt het. Soms is het bevriezend koud.

Voor april had ik het mezelf 'makkelijk' gemaakt. Geen hoogdravende doelen, maar iedere dag lekker iets doen. Een uur per dag sporten. 30 uur in totaal.

Laten we eens terugkijken hoe dat is gegaan en wat april qua sportmaand voorstelde.

Totale duur sporten in april: (en daarmee bedoel ik 'echte' activiteiten van minstens 20 minuten. Niet even tien minuutjes wandelen in de tuin, ik moet het wel een beetje een uitdaging houden): 31 uur! (en 35 minuten!). Yes, gelukt!

Maar waar bestonden die 31 uur dan uit? Eens even verder uitpluizen.

Hardlopen: 11 x ging ik in april, en daarin liep ik 62,2 km. 12 meer dan de maand ervoor.
Soms ging het geweldig en moeiteloos, maar de afgelopen twee keer had ik wat last van mijn kuit. Ik liep de bekende rondjes hier in de buurt, maar heb ook mooie nieuwe plekken opgezocht. Ik liep eigenlijk vooral voor de lekker en dat bevalt me uitstekend.

Wandelen: Jaja, voor het eerst dit jaar redde ik weer 10.000 stappen per dag. Toen ik vorig jaar in april mijn up kreeg riep ik nog met mijn grote mond dat me dat gemakkelijk af ging. Sja, in de zomer misschien. Maar in de wintermaanden viel het me echt niet mee hoor! januari 210000, februari 281169, maart 265258 en nu april 300247! In totaal 254km bij elkaar gestapt. Maar dat is dus de hele dag door. In 'echte' wandelingen was het dik 11 uur. verspreid over 17 wandelingen, in totaal 51,6 km. Vorige maand zei ik het ook al, maar het wandelen heb ik echt ontdekt. Het fijne ervan is dat het zo makkelijk in te voegen is in de dag. Als ik ergens voor mijn werk heen moet, is het met hardlopen al snel een gedoe. Daarvoor heb je echte kleren nodig en moet je douchen naderhand. Voor wandelen is het genoeg om de auto net iets verder weg te zetten of onderweg te pauzeren op een leuke plek. Vaak aan het einde van de dag brengt wandelen een beetje vakantiegevoel. Even lekker lopen, uitwaaien en rondkijken met andere ogen.
Overigens 'wandelde' ik deze maand ook een paar keer binnen. Kwam ik op YouTube tegen 'Walk a mile' een soort bejaardengym, aldus Lotte. Maar het is meer een soort aerobics, waarin je in een kwartiertje een mile bij elkaar walkt. Heerlijk fout Amerikaans. Echt te erg voor woorden, ik bleef bijna in een slappe lach hangen. Maar het tempo is fiks, de hartslag gaat toch echt even omhoog en zo ben ik ook in een vreselijke regen of hageldag toch even een kwartiertje achter mijn scherm vandaan en lekker in beweging. Want bewegen maakt vrolijk.

Pilates: Deed ik vier uurtjes, lekker op de maandag, met vriendinnen. Sporten, core trainen, kletsen. De fijnste manier om de week te beginnen.

Yoga: Deed ik ook nog wel, maar niet zo fanatiek als vorige maand. 10 keer, 4 uur en 20 minuten. Van vorig jaar weet ik dat ook nog wel. Zodra het lekkerder weer wordt, ga ik liever in de tuin aan de slag en uiteindelijk zitten er toch maar 24 uur in de dag en komt yoga dan in het gedrang. Best jammer, want ik vind het heerlijk. En nu met die rare kuit zou het ook echt wel goed zijn, maar je kunt niet alles.

Fietsen: Ook dat deed ik deze maand regelmatig. Zo fijn. Of regelmatig. Dat is een groot woord. Maar een paar keer trok ik erop uit. De paden op, de lanen in. Het leuke van fietsen is dat je actieradius een stuk groter is en je nog meer leuks kunt zien. 97,5 km in totaal.

Al met al 211 kilometer in runkeeper genoteerd (die telt niet mijn losse stappen), dat is toch weer meer dan de maand ervoor (115).

Zo, alle cijfers weer op een rijtje door deze cijferfreak. Maar het belangrijkste was toch wel: bewegen laat me lekker voelen. Dus mijn doel voor de komende maand blijft gewoon hetzelfde als de afgelopen maand: gemiddeld een uur per dag bewegen!

Wie doet er mee?

No comments:

Dit vinden anderen leuk nu