Van die dingen

Hoera, het is maart!!!


Dit was nog in februari, op zo'n stralende ochtend dat de zon net boven de dijk uitkwam en de roze bloemetjes in het licht zette.

En hieronder is Isa, met twee vriendinnen.



Onze Rocky, zenmaster.


En Ies met Sammietje Mauw.


Wat was de bloesem van Gogh-achtig mooi die ochtend (en wat is het nu dan weer grijs als ik naar buiten kijk).



Hoera, mijn Blurb-boek kwam! Onverwacht snel zelfs. Hij is echt super geworden, ik ben er zo blij mee!

 
Wandelen.



Door de drassige polder.


Wandelen.


Op een zonnige ochtend.





Hoorn lag er schitterend bij in de winterzon.


Werken in de tuin. Het is echt ieder jaar weer zo'n project wat je nederig maakt. Leuk hoor, zo'n groot stuk land, maar dat betekent ook veel werk. Dit gedeelte van de tuin hebben we de afgelopen jaren met vallen en opstaan 'ontwilderd'. Het was een brandnetelbos met struiken. Ieder jaar weer trek ik alle wortels die ik vind eruit. We hebben heel wat vervangende plantjes geplaatst, waarvan 75% het niet gehaald heeft. Het is gewoon niet onder controle te houden. Maar ik wil niet bij de pakken neerzitten, gewoon maar aan de gang. En genieten van het bezig zijn in de aarde. Stukje bij beetje het ergste onkruid weer weg. Hier was alles zoals je nu nog op het achterste stuk ziet: allemaal brandnetels, fluitekruid, grassen, takjes. Ik heb met een riek alles omgespit, de wortels eruit getrokken en takken gesnoeid. Het randje aan de sloot laat ik voor wat het is, een beetje wildernis met fluitekruid vind ik ook wel mooi. Ik doe alleen de eerste paar meters langs het gras. Iedere dag een stukje. En het leuke is dat je zoveel ziet uitkomen als je er bovenop zit. En je bent lekker bezig. Hopelijk iedere dag een beetje sterker, want een Spierpijn dat ik had. Met hoofdletter.


Niet alleen in de tuin aan de slag, ook in huis bezig. Lottes kamer aanpakken. Zakken vol met oud speelgoed, uitgedroogde klei en knutselspullen, knutsels en tekeningen, frutsels en fratsels. Weg ermee!


Haar éénpersoonsbed gaat naar het voorhuis, dat wordt het logeerbed.


Haar kamer helemaal leeg en schoongesopt.


Wat een ruimte!


En het logeerbed van beneden wordt Lottes grote bed. 'Nu kan ik lekker breed slapen'. Gisteren gingen we naar Ikea samen en kochten we een nieuw bureau. Vandaag gaan we het in elkaar zetten en dan heeft Lotte ook een 'grote' kamer, net als Isa toen.


's Middags nog heel even buiten een kopje thee en een tijdschrift.


En een tukje op de bank in het zonnetje.


Ik las ook dit boek uit. Schitterend. Erg triest. Ik ben een beetje het overgevoelige type, waarbij zo'n verhaal in me gaat zitten. Af en toe moest ik ook echt even een leespauze nemen, me even richten op mijn eigen leven. Maar gistermorgen las ik het uit. Het Vlaams is zo mooi, een rijkere taal nog dan het Nederlands. Ze schrijft prachtig. En het verhaal heeft me gepakt. Gelukkig eindigde het met durf en hoop. Een aanrader.


1 comment:

Familie Schaap said...

Die omslag van het boek.....schitterend!

Dit vinden anderen leuk nu