Skip to main content

Strala Yoga



Een paar jaar geleden wilde ik naast het hardlopen wat gaan doen aan mijn steeds kortere spieren. Vroeger was ik altijd tamelijk soepel en lenig geweest en ik merkte dat ik door het hardlopen een stuk stijver was geworden. Lang leve google en Youtube: ik ontdekte verschillende yogafilmpjes en maakte daar kennis met Tara Stiles. Haar filmpjes vond ik prettig, een fijne stem, en toen ik verder browste zag ik ook verschillende interviews en viel me op wat een ontzettend vriendelijk mens ik haar vond.

Naast Tara ontdekte ik Yoga with Adriene, die me nog beter beviel via YouTube, omdat het tempo wat lager lag en ze tussendoor ook heel veel uitlegde. Maar wat me aantrok in beide yoga aanpakken was dat -in tegenstelling tot alle fitgirl sixpack bikinibody afmattoestanden die je tegenwoordig overal ziet- deze yoga vooral focuste op 'Find what feels good'.

Tara Stiles werd ook wel de yoga rebel genoemd in New York en wilde yoga uit de esotherische sferen halen en een stuk toegankelijker maken voor een veel bredere groep, met als belangrijkste doel om zoveel mogelijk mensen zich fijner te laten voelen. Mooi vind ik dat.

Ik kreeg steeds meer lol in mijn home practice met mijn youtube juffen, tot ik ontdekte dat Tara Stiles naar Nederland kwam, om daar een Intensive Strala Course te geven van een heel weekend.
Zou ik?
Durfde ik dat? Zo zonder ooit maar een 'echte' les gevolgd te hebben de duiken in een professionele teacher course?
Ja, ik vond dat ik dat durfde, ondersteund door de beschrijving op de website en de gedachte dat yoga er niet om gaat om beter te zijn dan de rest van de groep, maar juist in te tunen bij jezelf.
Het leek me leuk. Nieuwe dingen leren. Gewoon DOEN!

En vorig weekend was het zover!




Helemaal blij en vol verwachting nam ik de bus naar Amsterdam. En wat was het een ontzettend leuk weekend. Een enorme groep, veel groter dan ik verwacht had, met vrouwen (en een paar mannen) uit heel Europa en zelfs Zuid Amerika. Voornamelijk mensen die al les gaven, maar de sfeer was meteen goed en open en blij. 

Het was best pittig, want normaal doe ik yogalesjes van een half uurtje ofzo en nu was het meteen twee keer op en dag een les van anderhalf uur, in flink tempo. Maar de lol die we hadden en de vrijheid in beweging zorgde ervoor dat ik me nergens 'behind' voelde. Dit was gewoon echt ontzettend leuk! Veel geleerd ook over de benadering, waar ik al veel over gelezen had, maar die ik nu ook zelf kon ervaren. 

Move easy.
Move with your breath.

Van de website: 

"The Science of Strala

Activating your Relaxation Response.  Similar to Eastern movement and healing systems, Strala is designed to activate your body’s Relaxation Response – a chemical cascade responsible for overall health, healing, and wellbeing. This doesn’t happen in common yoga or exercise systems, which stimulate cortisol production.
When attention is aimed narrowly and forcefully at accomplishing goals — for example in yoga, jumping and pushing into poses — our body is bathed in stress hormones, including cortisol. We become chemically less able to see the full range of options available to us. We are less creative and less intuitive. We’re ready to survive an attacking tiger, but that’s about it. Keep pushing this way, and we’re likely to gain more weight than we need, injure our bodies, and suffer from a variety of stress-related disorders.
By contrast, when we move with ease through all conditions, we trigger our body’s Relaxation Response. This is where we want to live most of our lives. The good news is, we can activate our own Relaxation Response response by moving gently and exploring where we are, rather than forcing to be somewhere else. We get happy, creative and intuitive. It feels amazing!

Flow State. Using calm connected movement through all kinds of challenges, Strala guides people into their own Flow State. This is your body and mind working at levels beyond your imagination. It’s the way you are meant to be. Creativity is heightened. You achieve a super-human state of strength and movability in your body, and calm focused awareness in your mind. You move through the familiar and unfamiliar with far less effort, taking you much further without tiring, just feeling good."





Just feeling good!






Wat een onwijs gave ervaring!

Comments

Anonymous said…
Heerlijk, wat straal jij op die foto's!!
Zelfs Tara Stiles zelf ziet er maar bleekjes uit naast jou ;-))
Marjolein

Dit vinden anderen leuk nu

Random zomerfotootjes

Het water is weer tot rust gekomen, de ergste golfslag is weg. Zo mooi vind ik het dan, hoe de wolken weerspiegeld worden in het water. Zeker als je aan het zwemmen bent, dan zit je daar echt Middenin. Zo fijn!

Ik kan daar echt zo van genieten, even koffie aan het water.

Nichtje Fie werd 5 en kreeg een zeemeerminnenstaart. Wat cool zeg!


Gewoon nog maar wat plaatjes van het water, ik krijg er zelf nooit genoeg van, hopelijk jij ook niet (anders klik je maar weg ;))


De kippen en haan zijn gewend aan de nieuwe slaapplek van de haan en verzamelen daar 's morgens voor het eten. De kuikens zijn al groot en ik denk dat de twee witte allebei haantjes zullen worden. Als dat maar goed gaat straks....


Prachtige zonsondergang. Cadeautje aan het einde van de dag.


Isa stuurde een fotootje, die was nog even naar Reuring met vriendinnen. Gezellig dat ze ons dan een beetje op de hoogte houdt in de familie app groep.


Zomereten: veel kleur. Daar word je toch blij van?


Tijd van de toetsweken. Het is…

Walk with me, loop je een eindje mee?

Loop je een eindje mee door de tuin? Het is zo'n mooie avond, met dat zachte goudkleurige licht. Door mijn 'pak-nog-minder-mijn-telefoon-experiment' neem ik deze keer mijn echte camera weer eens mee. En eerlijk is eerlijk, hoe mooi de foto's van mijn Samsung ook kunnen zijn, dit is toch wel net even een tikkie mooier. 
Door mijn camera kijk ik extra goed naar alles om me heen. De zachte haartjes van de planten, stuifmeelkorrels, de voelsprieten van een vlinder, hoe de kleur verandert als je je blik verandert van met de zon mee naar tegen het licht in. En niet alleen mijn ogen, ook mijn andere zintuigen zet ik goed aan het werk. Het ruikt zo lekker, in de avond in de tuin. De geur van lavendel, van de vlinderstruiken. En het al beetje vochtige gras aan mijn voeten (met hier en daar een naaktslak, ieuw!), het windje dat door mijn haren waait.
Ik ben een bofkont, dat ik hier woon. Maar wel een bofkont die dat heel goed beseft en er misschien wel meer dan wie ook van kan …

Daily life in week 29: een beetje vakantie in iedere dag

Terug uit Slovenië en weer thuis bij mijn eigen gekke lieve mensen. Spelletje doen in de tuin, kijken naar de ondergaande zon, beetje onkruid trekken en alle bloemetjes vriendelijk toespreken. Het zijn de fijne dingen in het leven.

Zomer in Nederland. Laatste 'echte' werkweek, maar het voelt al als vakantie. Een paar uurtjes eerder stoppen en met zijn vieren nog even op pad. Ik had gelezen over het stadsstrand bij Zaandam en was benieuwd. Helaas bleek het gesloten te zijn, maar we lieten ons niet ontmoedigen en reden door naar Wormerveer, waar je ook zo heerlijk aan het water kunt zitten. Drankje, bitterballetje, lekker bijkletsen met zijn viertjes en ons verheugen op binnenkort: de roadtrip door Californië!



Na het werk lekker in de tuin kroelen met Rocky die nogal opdringerig kan zijn.

Avondwandeling door het dorp, waar er een filmset is opgebouwd. Ik heb nog niet kunnen achterhalen welke film er werd gedraaid, maar ik snap ze. Het is een bijzonder mooie locatie.


Dag zon, be…