Nog meer tips voor een jaarfotoboek in Blurb

In december 2013 alweer (oh my, time flies) schreef ik een blog met wel 28 tips voor je Blurb-fotoboek, samen met uitgebreide algemene informatie over Blurb.


Zo uitgebreid als dat logje, dat ga ik niet doen. Maar ik blader wel samen met je mijn meest recente blurbjaarboek door en vertel wat over de keuzes die ik heb gemaakt.


Tip 1: Gebruik een standaard layout voor de cover, waarmee je kunt variëren
Voor mijn jaarboeken gebruik ik al sinds 2006 zo ongeveer hetzelfde format: een collage met foto's die de sfeer van het jaar weergeven, met ons allemaal erop en daarnaast details van allerlei moois uit het dagelijks leven. Daarbij de hoofdtitel 'Life captured' met ieder jaar een andere ondertitel en het jaar, met verschillende lettertypes. 
Ik selecteer daarbij foto's op kleur en sfeer en maak een collage in Picasa, die ik vervolgens bewerk in Photoshop. Voor de tekstkleur gebruik ik kleuren die in de foto's terugkomen, die ik met het pipet selecteer. Zo heb ik ieder jaar een bepaalde eenheid en uitstraling.


Tip 2: ImageWrap is -vind ik- de mooiste keuze
Ik heb verschillende uitgaves geprobeerd in Blurb, van de softcover, tot de dust cover, maar ik kan hier heel duidelijk over zijn: ImageWrap is the way to go! Dit is een hele stevige en mooie bindwijze. Let er wel op dat bij het maken van de cover, je genoeg witruimte aan de zijkanten overhoudt. Bij eerdere boeken hield ik hier minder goed rekening mee en gebeurde het wel eens dat een foto over de rand, of erger nog, in de 'deuk' aan de band verdween. Op de band noteer ik ook ieder jaar het jaartal, dat staat hartstikke mooi in je boekenkast.



Tip 3: Gebruik een collage voor het voorblad
Het eerste blad na het grijze schutblad is altijd een lastige. Wat doe je daarmee? De titel van je boek? Alvast foto's? Leeg laten? Kan allemaal. Maar sinds een paar boeken gebruik ik een collage van mooie afbeeldingen met lekkere tacky quotes die ik in Pinterest verzamel. Ik sla ze op als jpg en maak er een collage van in de verhouding van de blurbpagina. Als amateurPhotoshopper vind ik zelf Picasa op dit moment nog de makkelijkste manier om snel collages aan te maken. Daarin kun je een formaat handmatig aanmaken en daarin verschillende type collages kiezen: in een raster, of verschillende formaten verdeeld over de pagina. Echt professioneel is het niet, maar voor mij werkt het snel en handig. Ik exporteer de collage als jpg en neem die dan als 1 foto op in het boek.



Tip 4: Maak een grafische inhoudsopgave
Vaak ben je blij als je al je foto's in het boek hebt. Eindelijk klaar! Maar het loont de moeite om toch nog wat extra tijd aan de afwerking te besteden. Ik maak bijvoorbeeld voorbladen voor iedere maand en op basis van de hoofdfoto's maak ik weer een inhoudsopgave, met daarin voor iedere maand 1 mooie foto met de naam van de maand erin.


Tip 5: Maandbladen, hoe maak ik ze?
Ook dit is zo'n klusje dat nog een hoop tijd vergt als ik denk dat ik al klaar ben met mijn boek. Per maand blader ik nog eens terug in mijn fotomap en selecteer ik foto's: ik zorg dat we er allemaal een keertje opstaan. Daarnaast selecteer ik foto's die ik mooi in het plaatje vind passen: een afwisseling van binnen en buiten, van details en overzicht, allemaal in een bepaalde kleur/sfeer. Ik doe dat op gevoel en versleep mijn foto's tot ik in de collage tevreden ben over het totale beeld.
Voor de hoofdfoto zoek ik een mooie liggende foto, waarbij ik makkelijk een gedeelte met een tekstvak kan plaatsen, zonder dat dit storend is in het beeld. Ik maak daarvoor een kader gevuld met wit, met een flinke opacity, zodat het doorschijnend wordt. Ieder jaar kies ik een ander lettertype uit, dat ik op sites met gratis fonts vindt. Dit is het lettertype Sketch Block, dat ik downloadde via www.dafont.com.


Tip 6: aangepaste collagepagina's
In dit boek deed ik dit voor het eerst. De afgelopen jaren maak ik steeds meer foto's met mijn telefoon. In mijn vorige jaarboek gebruikte ik daarvoor pagina's met heel veel kleine foto's verzameld in een raster van bijvoorbeeld 5 x 6 foto's. Maar daarmee heb je alleen maar vierkante foto's en bovendien vraagt alles dezelfde aandacht. Dit jaar maakte ik verschillende aangepaste formats, waarbij ik kleine en grote fotovakken combineerde en waarbij ik ook staande en liggende foto's opnam. Dit gaf me de mogelijkheid om nog beter het verhaal te vertellen en een bepaalde rust in de pagina te krijgen.


Tip 7: Let op de helderheid van de foto's
Deze tip gaf ik al eerder en vaker. Maar hou er rekening mee dat in Blurb (en andere printboeken) foto's vaak een stuk donkerder uitkomen dan op je scherm. In Blurb zelf kun je de foto's niet meer aanpassen. Zorg er daarom voor dat je de foto's vooraf al helder genoeg hebt. Zeker foto's die op een donkere/grauwe dag zijn genomen.


Tip 8: Ga er lekker bij liggen
De leukste foto's ontstaan als je met een ander oog kijkt. Niet gewoon staand, met de camera op ooghoogte. Ik duik regelmatig op mijn buik in het gras. Gewoon omdat het leuk is de wereld eens vanuit een ander perspectief te bekijken, maar ook omdat het leuke foto's oplevert. Mijn telefoon leg ik ook wel eens plat op de grond, in de selfiestand, om van beneden naar boven te fotograferen. Dat geeft leuke resultaten: kijk bijvoorbeeld maar eens naar de sneeuwklokjes. Of naar de foto van Rolo.


Tip 9: Symmetrie en balans
Helemaal gelukt is het niet, maar ik probeer in een spread vaak een bepaalde symmetrie te creëren en te zorgen voor balans in de pagina. Daarom heb ik de opmaak hier gespiegeld en de twee grote foto's tegen de binding geplaatst in plaats van dat ik beide pagina's dezelfde opmaak gaf. Ook zorgde ik ervoor dat ik qua kleur afwissel: de twee blauwe foto's wel bij elkaar maar niet naast elkaar. Op elke pagina een gele foto etc. Het is vaak een kwestie van een beetje schuiven en kijken welke indeling je 'pakt'.




Tip 10: Vertel het verhaal - de spread
Ook nieuw in dit boek is dat ik layouts heb gemaakt voor een spread waarbij ik in een band over de pagina grote foto's plaats. Eentje met een staande en liggende, eentje met drie staande foto's. Door deze te combineren heb ik de mogelijkheid om in één oogopslag 'het verhaal' te vertellen. Zo wilde ik in bovenstaande foto overdragen hoe fijn het was om samen te zijn en hoe heerlijk kleurig en zonnig het was in Portugal. De introductie van de pagina's met vakantiefoto's. Door foto's waarop we zelf staan af te wisselen met een foto van de omgeving en van een detail van het vaasje bloemen komen al deze elementen terug. Het leuke is dat ik gedurende mijn dagen ook al denk in mooie combinaties qua beeld. Mijn oog valt nog bewuster op de kleine mooie details en composities.


Tip 11: Voordeel van Blurb, de mooie pagina-indelingen die voorhanden zijn
Een van de redenen waarom ik niet eerder zoveel aangepaste layouts maakte, is dat Blurb standaard al hele mooie indelingen heeft voor pagina's. Deze bijvoorbeeld, zeker als je 'm als spread gebruikt, vind ik er mooi en professioneel. 8 liggende foto's gekaderd met witmarge boven en onder.


Tip 12: Wissel vormen af
Wat ik altijd mooi vind, is afwisseling in kleur, maar ook in vorm. Het ronde raampje, de rechthoekige bak met vissen, vormen van fruit en groente.


Tip 13: Veel kan ook rustig zijn
Vaak bij collages van heel veel foto's, zorgt dit voor een onrustig geheel. Maar door goed te kijken naar helderheid, kleur en foto's waarin veel gebeurt af te wisselen met foto's met een rustiger beeld (ingezoomde cactus, helder zwembadwater, etc., is de pagina als geheel toch fijn om naar te kijken. Wat zeg ik? Ik zou zo terug willen als ik dit zie....


Tip 14: Ingezoomd
Wat ik leuk vind aan deze fotocollage is dat er niet alleen het museum en Lotte zelf in is verwerkt, maar ook echte details van schilderijen en de mozaikvloer. Door de focus te leggen op bepaalde kleine dingen waar je oog op valt, blijft het verhaal beter bewaard. 'Oh ja, toen gingen we naar het museum' verandert dan in 'oh ja, al die mensjes op het ijs waren zo indrukwekkend om op het schilderij zelf te bekijken van dichtbij'. Ik weet weer precies hoe leuk dat was, zo samen voor het schilderij op zoek naar grappige dingen.


Tip 15: tegenlicht
Ik zou het nog vaker moeten doen, om als ik foto's maak datzelfde object van alle kanten te fotograferen. De manier hoe het licht valt bepaalt zoveel van de sfeer. Het tegenlicht bij de zuring geeft echt die warme zomeravond weer. .


Tip 16: kijk uit met te weinig witruimte
In mijn eerdere boeken maakte ik deze fout nog vaker. Ik had het idee dat hoe groter de foto's, hoe beter ze uit zouden komen. Lekker vol tot aan de rand. Maar hier zie je dat het daardoor wel heel druk wordt. Deze spread zou beter zijn als ik de rechterpagina meer zoals de foto met de 9 vierkantjes hierboven had gemaakt.


Tip 17: maak een keuze
Ik heb vaak zo ontzettend veel foto's van bepaalde gebeurtenissen. Die wil ik dan eigenlijk allemaal een plekje geven. Door heel duidelijk te kiezen voor de drie mooiste/belangrijkste en de rest allemaal klein in een pagina te verwerken, geeft dit een beter beeld dan wanneer ik op beide pagina's bijvoorbeeld 6 grotere foto's had gebruikt.


Tip 18: het is maar wat je op de foto zet
Deze pagina vind ik achteraf zo leuk vanwege de rare invalshoeken. Het licht dat door de trap valt, de stiften, mooi gesorteerd, muzieknoten, Lotte met dezelfde blik vroeger en nu. Juist dat soort gekke random foto's geven de sfeer van een periode weer.



Tip 19: En de vakantie dan?
Voor de grote vakantie maak ik eigenlijk altijd een eigen boek. Maar in een jaarboek wil je deze periode niet helemaal overslaan. Dat loste ik nu op door gewoon een hele grote collage te  maken met allemaal foto's van de vakantie.


Tip 20: zwartwit & kleur
Ook dit zou ik vaker moeten doen. De combinatie van zwartwitfoto's met kleurenfoto's werkt heel gaaf vind ik. Een mooie voor mijn volgende boek!


Tip 21: het verhaal vertel je beter als je stiekem bent
Ik begin een beetje in herhaling te vallen. Maar waar het mij in mijn jaarboek over gaat is de herinnering, het verhaal en niet per se de mooi geposeerde foto's. Achteraf vind ik de foto waarvan de meiden niet wisten dat ik m nam en het ingezoomde beeld van de geocachelog nog het leukste. Leuker dan de geeikte blije lach, duim omhoog foto's die ik anders veel heb met pubers. 'jongens, kijk eens even, ik wil een foto maken'. Dat dus minder, en meer 'stiekeme' gevangen momenten.


Tip 22: Kleur, kleur, kleur
Deze pagina vind ik zo mooi, omdat het allemaal foto's met dezelfde kleurstellingen/sfeer zijn. Ik heb hierbij bewust een aantal uit de serie weggelaten, die er minder in pasten. En het werkt. Vind ik.


Tip 23: kleur, kleur, kleur, nog een keer
Kijk maar, hoe kleur de sfeer bepaalt, samen met de lichtval. Wisseling in tegenlicht en met het licht mee fotograferen. Het is vaak ook net de combinatie van plaatjes die ervoor zorgt dat ik er een blij gevoel van heb, achteraf.


Zo, dat waren ze. Heel wat random bladzijdes uit mijn boek, met wat overwegingen. Ik hoop dat je het leuk vond en er wat aan hebt!

2 comments:

Anna said...

Bedankt weer voor alle goede tips! Geeft me weer een boost om verder te gaan met de fotoalbums! Wat een gave layouts zitten er tussen, zeg! Echt super goed bedacht! Ik ga ze namaken:-)
Groetjes (en ga vooral door met deze posts over Blurb-boeken! Ik lees ze regelmatig terug...) Anna

Anonymous said...

Goeie tips met mooie voorbeelden!! Bedankt :-)
Groetjes Angelique

Dit vinden anderen leuk nu