Recap januari: Move with ease

Een terugblik op januari-sportmaand.

Wat was mijn doel?

  • Minimaal 5x per week yoga (lang leve yogacamp van yoga with Adriene)
  • Hardlopen, wandelen, pilates, fietsen voor de lekker

Wat kwam ervan terecht?

Yoga
Zoals ik in een eerder logje al schreef: yoga heeft me nog weer extra gegrepen. Yogacamp bevalt echt supergoed, ik vind het zo leuk. Ik miste maar een paar dagen. In januari deed ik dan ook 27 yogalessen. 13 uur en 45 minuten in totaal. Ik werd leniger, sterker en had vooral veel plezier in het avontuur. Een hele mooie start van het jaar.

Wandelen
Waar ik in december nog vrijwel iedere dag wandelde (of hardliep) had ik hier in januari niet zo'n zin in. Te koud, nat en winderig. Dat was ook te zien aan mijn stappen: Waar ik in december nog 352852 stappen zette (gemiddeld 11382 per dag)
redde ik in januari maar iets meer dan de helft daarvan:  210059. Dat is 'slechts' 6001 stap per dag. Voor het eerst sinds april dat ik niet de 10.000 stappen gemiddeld per dag deed, want alle andere maanden lukte dat met gemak. Geeft niet, want je kunt je uren maar 1x besteden en januari vind ik nu eenmaal meer een yogamaand dan een wandelmaand.

Hardlopen
Ook hardlopen schoot er een klein beetje bij in. Zeker in het begin van de maand. Ik was eerst ziek, daarna slap en pas sinds de afgelopen week ofzo merk ik dat mijn energie weer terugkomt.
58,5 kilometer liep ik deze maand. 9x. Maar ja, de eerste twee weken liep ik maar 1x, door het virus dat ik opliep en de rustdagen die ik na de koorts wilde inbouwen.
Wel had ik er weer lol in. Met runwalkrun bouw ik de afstanden weer lekker op en vorige week liep ik mijn allersnelste kilometer ooit. Het stormde en wind tegen in de polder kwam ik amper vooruit. Met wind mee daarentegen leek het of ik vloog. Een kilometer lang werd ik vooruit geduwd en voelde ik me een echte atleet. 5 minuten deed ik erover! Dat is voor mij echt supersnel, want gemiddeld loop ik nu een stuk trager dan afgelopen jaar, zo rond de 7 minuten per kilometer.
Geeft allemaal niets. In februari ga ik weer meer lopen, in januari hoefde het ook niet zo van mezelf. Lekker om de lat af en toe gewoon een stuk lager te leggen!

Pilates
Ook hiervan miste ik een week door de koorts. Jammer, maar helaas. Ik merkte wel dat ik een aantal weken gemist had (ook in december door Florida). Het was flink aanpoten de eerste keer. Maar ook dat was lekker. Het blijft een gezellig vriendinnenuurtje in de week. 

Fietsen
Een keertje pakte ik ook de fiets voor een 'echt' tochtje. Het was zulk prachtig lenteweer. Dus ik verlengde mijn lunchpauze en trapte heerlijk 20 kilometers weg. Genieten!

Kortom: ik ben best trots op mezelf. 
Want ik heb dan wel een stuk minder energie gehad deze januari in vergelijking met hoe ik me in de zomer voel, maar ik heb al met al toch heerlijk bewogen. Move with ease. In every direction you can with everything you've got. Niets forceren, maar gewoon genieten en dan juist meer energie krijgen van het sporten.

Mijn doelen voor februari
Nu yogacamp ten einde komt (ik mag nog 5 dagen) wil ik in februari mijn loopvermogen weer een beetje uitbouwen. Straks in maart ga ik weer meer in de tuin werken, laat ik nog maar even profiteren van deze winterse maand, waarbij dat nog geen tijd kost.
  • 3x per week hardlopen en steeds iets verder of sneller, weer wat meer soorten trainingen en ook een paar keer een bijzonder rondje op een mooie plek
  • 10.000 stappen per dag gemiddeld. Dat betekent dat ik er iedere dag toch even op uit moet, weer even aan de bak!
  • yoga voor de lekker en leuk. Dit was zo fijn, daar ga ik niet zomaar mee stoppen.
  • pilates, fietsen en andere sportdingen ook gewoon voor de leuk en de lekker.
Over een maand zullen we zien hoe het me is vergaan.


No comments:

Dit vinden anderen leuk nu