Skip to main content

Recap januari: Move with ease

Een terugblik op januari-sportmaand.

Wat was mijn doel?

  • Minimaal 5x per week yoga (lang leve yogacamp van yoga with Adriene)
  • Hardlopen, wandelen, pilates, fietsen voor de lekker

Wat kwam ervan terecht?

Yoga
Zoals ik in een eerder logje al schreef: yoga heeft me nog weer extra gegrepen. Yogacamp bevalt echt supergoed, ik vind het zo leuk. Ik miste maar een paar dagen. In januari deed ik dan ook 27 yogalessen. 13 uur en 45 minuten in totaal. Ik werd leniger, sterker en had vooral veel plezier in het avontuur. Een hele mooie start van het jaar.

Wandelen
Waar ik in december nog vrijwel iedere dag wandelde (of hardliep) had ik hier in januari niet zo'n zin in. Te koud, nat en winderig. Dat was ook te zien aan mijn stappen: Waar ik in december nog 352852 stappen zette (gemiddeld 11382 per dag)
redde ik in januari maar iets meer dan de helft daarvan:  210059. Dat is 'slechts' 6001 stap per dag. Voor het eerst sinds april dat ik niet de 10.000 stappen gemiddeld per dag deed, want alle andere maanden lukte dat met gemak. Geeft niet, want je kunt je uren maar 1x besteden en januari vind ik nu eenmaal meer een yogamaand dan een wandelmaand.

Hardlopen
Ook hardlopen schoot er een klein beetje bij in. Zeker in het begin van de maand. Ik was eerst ziek, daarna slap en pas sinds de afgelopen week ofzo merk ik dat mijn energie weer terugkomt.
58,5 kilometer liep ik deze maand. 9x. Maar ja, de eerste twee weken liep ik maar 1x, door het virus dat ik opliep en de rustdagen die ik na de koorts wilde inbouwen.
Wel had ik er weer lol in. Met runwalkrun bouw ik de afstanden weer lekker op en vorige week liep ik mijn allersnelste kilometer ooit. Het stormde en wind tegen in de polder kwam ik amper vooruit. Met wind mee daarentegen leek het of ik vloog. Een kilometer lang werd ik vooruit geduwd en voelde ik me een echte atleet. 5 minuten deed ik erover! Dat is voor mij echt supersnel, want gemiddeld loop ik nu een stuk trager dan afgelopen jaar, zo rond de 7 minuten per kilometer.
Geeft allemaal niets. In februari ga ik weer meer lopen, in januari hoefde het ook niet zo van mezelf. Lekker om de lat af en toe gewoon een stuk lager te leggen!

Pilates
Ook hiervan miste ik een week door de koorts. Jammer, maar helaas. Ik merkte wel dat ik een aantal weken gemist had (ook in december door Florida). Het was flink aanpoten de eerste keer. Maar ook dat was lekker. Het blijft een gezellig vriendinnenuurtje in de week. 

Fietsen
Een keertje pakte ik ook de fiets voor een 'echt' tochtje. Het was zulk prachtig lenteweer. Dus ik verlengde mijn lunchpauze en trapte heerlijk 20 kilometers weg. Genieten!

Kortom: ik ben best trots op mezelf. 
Want ik heb dan wel een stuk minder energie gehad deze januari in vergelijking met hoe ik me in de zomer voel, maar ik heb al met al toch heerlijk bewogen. Move with ease. In every direction you can with everything you've got. Niets forceren, maar gewoon genieten en dan juist meer energie krijgen van het sporten.

Mijn doelen voor februari
Nu yogacamp ten einde komt (ik mag nog 5 dagen) wil ik in februari mijn loopvermogen weer een beetje uitbouwen. Straks in maart ga ik weer meer in de tuin werken, laat ik nog maar even profiteren van deze winterse maand, waarbij dat nog geen tijd kost.
  • 3x per week hardlopen en steeds iets verder of sneller, weer wat meer soorten trainingen en ook een paar keer een bijzonder rondje op een mooie plek
  • 10.000 stappen per dag gemiddeld. Dat betekent dat ik er iedere dag toch even op uit moet, weer even aan de bak!
  • yoga voor de lekker en leuk. Dit was zo fijn, daar ga ik niet zomaar mee stoppen.
  • pilates, fietsen en andere sportdingen ook gewoon voor de leuk en de lekker.
Over een maand zullen we zien hoe het me is vergaan.


Comments

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more