Voornemens: Minuten in de dag

Een nieuw jaar. Een leeg boek. Net als voorgaande jaren heb ik geen voornemens. Geen echte. Ik hoef niet af te vallen, want ik leef al gezond. Hoef niet meer te sporten, want ik geniet al van veel beweging. Ik blijf gewoon doorgaan met het genieten van de kleine dingen. Van het kijken met aandacht en stilstaan af en toe.


Of toch, misschien toch een voornementje. Het druk hebben is een keuze. En soms vind ik het prima en heerlijk om het druk te hebben. Maar iedere dag heeft opnieuw weer 24 x 60 minuten. Die je kunt besteden zoals je wil. Ik ga daar de komende tijd nog wat beter bij stil staan. Het is zonde om ze te besteden al achteloos browsend door Facebook, likes zien van dingen die me niet interesseren. Daarom ben ik er niet meer zo actief. Het is zonde om ze te besteden terwijl ik programma's kijk die me niet bij blijven. Daarom kijk ik amper tv. Het is zonde om ze te besteden aan files, daarom heb ik ervoor gezorgd dat ik veel meer vanuit huis kan werken.

Maar dingen niet meer doen die je niet fijn vindt,is één. En daarbij, werken vind ik ook niet ieder moment leuk, maar ja, je moet toch je geld verdienen en daarom doe ik dat gewoon. Punt. Sommige stomme dingen -denk aan de terugkerende berg was, afwas, viezigheid, rommel, administratie- horen erbij. Niet zaniken maar doen.

Dan blijven er genoeg minuten in de dag over om dingen te doen die ik fijn vind. Dat is mijn voornemen voor dit jaar: om te zorgen dat er in iedere dag genoeg minuten zitten met fijne dingen.


Daarom blijf ik fotograferen en instagrammen. Ik hou van mooi beeld en het leert me nog steeds weer anders kijken.


Daarom wil ik dit jaar weer veel in de tuin werken. Ik kan niet wachten tot de voortuin opkomt!


Daarom neem ik de tijd om te staren naar de kippen en het roodborstje dat er nu weer zoveel is.


Daarom ga ik naar buiten en kijk ik om mee heen.


Daarom lach ik naar de zon.


Daarom steek ik kaarsjes aan en maak ik het binnen gezellig als het buiten koud en donker is.


Daarom klets ik met mijn kinderen om te horen wat zij leuk en belangrijk vinden.


Daarom ga ik snel aan de slag met mijn fotoboek van 2014, want kijk nou eens hoe leuk het is om terug te kijken. En nee, dit is niet Berend...


Daarom kijk ik naar Joost en zijn ongebreidelde energie.


En maak ik foto's van het werk om het huis, want het gaat me te snel om bij te benen.







Daarom blijf ik wandelen en hardlopen.


En geniet ik dubbel van het mooie Edam. En snap ik nog beter hoe mooi Amerikanen het hier vinden.


Daarom word ik blij van licht op de muur.


En ochtendlicht in de tuin. En blauwe luchten.


Ik neem iedere dag minuten om te kijken hoe het strandje er die dag bij ligt.


En koop ik regelmatig nieuwe bloemen, omdat ik daar zo van hou.


Daarom wil ik veel plezier hebben met vrienden en genieten van heerlijk eten.



En daarom begroet ik iedere morgen met een lach.


Als mijn 'schema' in het water lijkt te vallen, omdat alles opeens anders loopt dan gepland, dan ga ik zo min mogelijk minuten besteden aan panieken, en maak ik er het beste van. Door even uit te stappen en een paar minuten te wandelen langs de haven.




Het hoeft niet altijd groot en veel. Door iedere dag bewust een paar minuten te nemen voor de dingen die je leuk vindt, ga je vanzelf de dingen meer waarderen. Ik wel.



Dan maak ik tijd voor de mooie schaduw van de steen op het strand.


En voor stoere Isa, waar ik binnenkort een heel blogje over ga schrijven.
Maar nu zijn mijn fijne minuten weer even op. Weer aan de slag. Want ook dat hoort er gewoon bij.


1 comment:

Jolanda said...

Mooi. Ik besteed mijn fijne minuten graag om jouw fijne minuten te lezen. <3

Dit vinden anderen leuk nu