Terug naar normaal

Altijd op vakantie realiseer ik me hoe goed ik het thuis heb.
Vakantie is zalig. Ik ben dol op nieuwe dingen ontdekken, op de tijd samen, op het avontuur.
Maar uiteindelijk is vakantie maar voor even en gaat het om het gewone dagelijkse leven waar je het meeste van hebt. Dan kun je maar beter zoveel fijns in dat dagelijkse leven stoppen, dat je eigenlijk niet eens vakantie nodig hebt.

Zo'n zin had ik weer, in lekker thuis. In mijn eigen routines, van ochtendkoffie op de dijk. Hardlopen en wandelen in het gure weer. Vuurtje stoken. Yoga met Adriene. Lekker werken. De katten knuffelen. De kippen bestuderen. Rondjes om het erf. De boodschappen doen. De gewone dingen.

Alleen had ik er niet op gerekend dat een virusje me te pakken zou krijgen. Week 1 van het nieuwe jaar begon ik met koorts. En spierpijn alsof ik door een vrachtwagen was overreden. Niks geen energie voor alle leuke dingen thuis. Maar koest houden en rustig aan. Doen wat moet en slapen.

Nou ja, nu kon ik in ieder geval niet te hard van start. Week 1 bestond dus vooral uit:

Staren naar het vuur.


Knuffelen met de katten.



Blogjes maken en nagenieten van de mooie reis.



Af en toe heel snel de dijk over, maar deze week was wel heel guur en koud, zeker als je lijf 30 graden is gewend.


Vroeg op en de kinderen uitzwaaien.


Nog maar eens de katten knuffelen.


Werken. Er moet gewoon gewerkt worden.


Januaritakken in huis. Nog een beetje de winterse geur van eucalyptus, maar wel de belofte op nieuw van de bloesemtakken.


Nog maar een kopje thee.


En weer op de bank met een spinnend dekentje.


Genieten van de lichtjes in de donkere ochtend. Ook dat is zoiets. Dan leef ik zo toe naar 21 december, de kortste dag. Maar ieder jaar blijkt weer dat het dan eerst 's morgens nog langer donker blijft. En dat het nog echt best een hele tijd duurt voor je 's morgens ook weer verschil merkt en ziet dat de zon vroeger opstaat.


Maar zelfs in zo'n niet fitte week is er veel moois. Dit jaar schrijf ik iedere dag op de achterkant van mijn Flowcalender de leuke en fijne dingen in de dag. Juist die gewone dingen.

Januari is de maand van het extra waarderen van het bijzondere in het gewone.


No comments:

Dit vinden anderen leuk nu