Skip to main content

Winterse dagen


Eigenlijk is het heel fijn om zo met de seizoenen te leven. December is echt zo'n maand om, net zoals een beer in zijn winterslaap, wat meer naar binnen te keren. Letterlijk, door meer binnen bij de kachel te zitten, meer te slapen en een stuk luier te zijn dan normaal. En figuurlijk, door bewust tijd te nemen voor de dingen. Tijd te maken, door een keuze te maken en alleen de noodzakelijke dingen te doen, om zo tijd te hebben voor de dingen die ik fijn en nodig vind. Tijd om terug te kijken op een mooi jaar, waarin we veel hebben gezaaid, zodat we nu kunnen oogsten.

Een van die keuzes is om in december iedere dag tijd te maken om naar buiten te gaan. Want die warme kachel ten spijt, ik heb het echt nodig om ook buiten te zijn. In december wil ik iedere dag minstens 2,5 km wandelen/hardlopen Ie-de-re dag. Het hoeft niet snel. Het is niet ver, maar ik wil toch iedere dag de tijd maken om er een half uurtje uit te gaan. De regen op mijn gezicht te voelen, de wind in mijn oren. Om daarna des te tevredener weer lekker binnen te kunnen genieten.

December is een tijd van oogsten, dat doen we in de laatste weken van het jaar door met zijn viertjes op avontuur te gaan. Naar Florida wel te verstaan! Daar zoeken we gewoon het warme weer even op. Al maanden geleden heb ik een geweldige route uitgestippeld, gave plekken gevonden om te verblijven en we hebben er allemaal echt reuze veel zin in! Het was nog een flink gedoe om alle formulieren in te vullen, maar onze 'visa' zijn geregeld!


Tijdens een van mijn wandelingetjes zag ik dit. Mooi toch, hoe de natuur uiteindelijk steeds weer overwint.


Vast ochtendritueel door de weeks. Ik maak een grote kan met een fruitshake. We zijn allemaal niet echte ontbijters, zeker niet als het nog vroeg is en we net wakker zijn. Zo zorg ik ervoor dat iedereen tenminste wat gezonds en lekkers binnen heeft. Ik wissel af wat ik erin doe, maar deze keer was het yogurt, avocado, banaan, mango.


Lottepietje vrijdagochtend.


Dit blijft mooi. Ik blijf me ook verbazen hoe donker het is. Vanmorgen kwam de zon pas 8.37 op. Ik verwen de meiden door ze niet te laten fietsen in de donkerte, maar ze lekker naar school en de bushalte te brengen. Er zijn zat andere momenten in hun leven waar ze hard van kunnen worden. Ik ben blij dat ik dit kan doen en geniet zelf stiekem van mijn ochtendritjes in de schemering.


Na de dagen met de stijve nek liep ik vrijdag opeens weer heel erg lekker. Het was ook zulk prachtig weer. Dat is ook het leuke van de Hollandsche winter, dat je gewend raakt aan grauw en grijs en miezerig en een blauwe lucht dan als een cadeautje voelt. 


Ik liep tot aan de stenen, het punt met zo'n mooi uitzicht. 


Hoera! Een dikke tien kilometer op de teller!



December, tijd voor lui zijn. Een boek lezen in mijn hangstoel en uitkijken over het IJsselmeer. 


Het waait altijd in de polder...



Maar het is zulk heerlijk fel licht. 


Drie aalscholvers poetsen hun veren.


Het riet glinstert in de wind.


Reiger komt even inspectie doen in de tuin.


Smile


We schieten enorm op met de puzzel. Heerlijk suf tijdverdrijf.


Oh, wat een prach-ti-ge zonsopkomst zaterdagmorgen. Ik werd wakker van het roze licht in de kamer en toen ik naar buiten keek was ik helemaal happy.


Joost is minder lui dan ik. Hij heeft op zaterdagochtend de hele grond doorgefreesd, omgeploegd en geharkt. Hopelijk is de waterafvoer zo iets beter, want we konden geen gras zaaien omdat alles zo nat en modderig was. 

Wat zal het mooi worden het aankomende voorjaar. Ik krijg nu al helemaal kriebels in mijn buik als ik denk aan hoe ik straks iedere dag de plantjes uit de grond kijk.


2007-2015
Niet alleen december vliegt voorbij, ook het leven gaat razendsnel. Des te fijner om in december lekker op de rem te trappen. Slow down. 
Zaterdag maakte ik een wandelingetje in Hoorn. Die hofjes zijn prachtig.



En 's middags maakte ik nog een wandeling in het Purmerbos. Niet echt een bos, maar wel weer eens wat anders. 

 

We vierden Sinterklaas met de familie. Joost had een heerlijke lasagne gemaakt, helemaal zelf, ook de bladen. We kletsten bij het vuur en deden een spel, in vier teams, waarbij we enorm gelachen hebben. Geen cadeautjes dit jaar. Uiteindelijk gaat Sinterklaas om de gezelligheid,en we hebben bedacht dat het leuker is als de meiden zelf hun kerstcadeautjes kunnen shoppen straks in Florida.


Zondagochtendontbijt. 


Zondagmorgen liep ik eerste een rustig rondje hard en die middag gingen Lotte en ik naar Amsterdam, om daar lekker te wandelen. Door de Jordaan, langs de lange rij bij het Anne Frankmuseum (daar moeten we echt nog een keer heen, maar iedere keer als ik die rij zie, bedenk ik dat ik dat handiger aan moet pakken), over de grachten, langs alle negen straatjes. We lunchten heerlijk bij Goodies en liepen vervolgens door de grote winkelstraten terug. Lotte wilde nog een kerstjurkje, voor de al-ler-laatste kerstviering op school (weer zo'n afscheid), maar we vonden niks. Wel overvolle winkels, die uitpuilden van de spullen, lange rijen bij de kassa's. We werden er allebei een beetje moedeloos van en slopen maar weer door een steegje terug de rustiger straten van Amsterdam in. 


Lekker etalages kijken.


Mooie tegels in een portiek



Amsterdam is altijd mooi.


Ja!


Langs de man met de vioolkist.



En zo eindigde ik week 1 van december met 36 km op de teller. 18km gewandeld, 18 km hardgelopen. Whoei!



Comments

Marjolein said…
Wat heerlijk Florida, onze favoriete vakantie plek!
Helaas nooit in de kerst tijd ivm werk, maar in de mei of zomervakantie!.
Gaan jullie van plek naar plek of op 1 bepaalde plek?
Alleen de voorpret is al zo leuk!
Groetjes,marjolein
wilmi said…
Ik word altijd zo blij van jouw blogs! Zo heerlijk gewoon en rondom huis met altijd weer prachtige foto's. En wat ontzettend leuk jullie reis in ' t vooruitzicht,heerlijk die voorpret!
wilmi said…
Ik word altijd zo blij van jouw blogs! Zo heerlijk gewoon en rondom huis met altijd weer prachtige foto's. En wat ontzettend leuk jullie reis in ' t vooruitzicht,heerlijk die voorpret!

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more