Last Christmas

Last Christmas.

Of beter: the last Christmas.

De allerlaatste kerstviering op de lagere school. 
Ik weet nog dat de meiden allebei nog een stuk kleiner waren en ik de kinderen uit groep 8 zo volwassen vond, zeker met het Kerstfeest. Vooral de meisjes, die dan opeens geen meisjes meer waren, maar plotsklaps er 5 jaar ouder uitzagen dan hun mannelijke klasgenootjes.

En nu was mijn eigen kleine meisje zo'n dame geworden.


Bij ons thuis hadden ze zich voorbereid. Worstenbroodjes maken voor school. Haren in de krul. Make up op. Jurkjes aan. Giechelen. Wat een prachtige meiden!
Lotte die mijn hakken paste. Lynn die lekker op haar eigen dr Adams liep en Juuls die paradeerde op de enorme palen die ze had gekregen en de hele middag al rondliep op die schoenen zonder moeite. Dat belooft nog wat!






Op school was het knus en gezellig. Kerstbomen. Lichtjes. In de gemeenschappelijke ruimte alle tafels gedekt. Dat is het voordeel van een klein schooltje. Kerst is dan echt een feest van samen vieren. En samen wil zeggen: met de hele school.


Er hing een uitgelaten gespannen sfeer. Iedereen mooi aangekleed. Bijna vakantie. Daar is iedereen wel aan toe, want er zaten heel wat bleke koppies tussen.


En gek is dat, waar ik vroeger iedereen kende op school, kende ik nu nog maar een paar van die kleine hummeltjes die rondliepen. Je groeit er uit. Ook als sentimentele moeder. 


Proost Lotte, op je allerlaatste schoolkerst.


Bij de deur vormde groep 7-8 een koortje. Terwijl er af en aan gelopen werd met zelfgemaakte hapjes zongen zij het ene liedje na het andere.




Veel plezier!

No comments:

Dit vinden anderen leuk nu