Skip to main content

Blije dingen





Gisteravond haalde ik Lotte en de posse op bij het Talententheater, ik moest even naar binnen om kaartjes voor de Kerstvoorstelling op te halen. Nou is het al zo'n prachtig oud gebouw, met kleine gangetjes en zo'n famesfeer. Vol kinderen die hun talenten aan het ontdekken zijn, met plezier leren samenwerken, ontdekken wat ze kunnen, hoeveel kracht ze hebben en wat het leven allemaal aan mogelijkheden heeft. Alleen die sfeer al vind ik bijzonder.

Maar nu kon ik ook nog spieken naar hun repetitie voor de voorstelling; een grote groep kinderen, twee bevlogen docenten ervoor. Een Nederlandse versie van Imagine, het liedje dat opeens weer zoveel warmte brengt bij zoveel mensen. Die heldere stemmetjes. Dat gevoel van verbondenheid, dat ik me nog van vroeger herinner, van optredens met een groep op een podium op school. Die onderhuidse kriebelspanning die er toch wel is. De lichtheid in de donkere dagen van de tekst. Ik kreeg er spontaan een brok van in mijn keel en moest moeite doen om niet mijn tranen te laten lopen.

Het deed me stil staan bij het mooie van december, die maand waarin warmte en de terugkeer van het licht voor mij centraal staat.

Het deed me stil staan bij meer blije dingen van de afgelopen tijd.



*

Wakker worden met een blij gemoed en zin in de dag, ook al willen mijn ogen amper open omdat het zo donker is nog. Door vorig jaar was ik dit jaar best een beetje huiverig. Maar alle hulpmiddelen die ik heb ingezet lijken goed te helpen en het mooie is dan ook wel weer, dat je daar dan extra dankbaar voor bent. Gezondheid, in lijf of geest is niet zo vanzelfsprekend als dat het lijkt. En ik ben er heel blij om, eigenlijk gewoon dankbaar, dat ik gezond ben.


*
Blij om en voor Isa. Op de manege is een plek vrijgekomen voor Moon, die tot nu toe altijd bij een stalling vlak in de buurt staat. Op zich is dat natuurlijk hartstikke fijn, om zo vanaf huis op de fiets naar je paardje te kunnen. Maar de manege is ook een plek waar Isa het zo ontzettend naar haar zin heeft. Met de andere meiden, met haar werk in de kantine op zaterdag, met de lessen en het helpen in de stallen. Ze is er veel en graag. En het is nu wel echt heel erg superfijn dat die twee dingen samen komen. Dat ze in de winter ook binnen kan rijden. Dat ze vanuit school zo door kan fietsen naar Moon en nog kan rijden in het licht. Dat ze daar samen met haar vriendinnen en Moon kan zijn. Ik ben blij voor haar en ik ben blij dat ze zoiets heeft waar ze helemaal voor gaat, waar ze moeite voor doet, waar ze zoveel leert en vooral ook zoveel plezier heeft. 


*

Blij om een mooi nummer dat ik hoorde, tijdens Floortje naar het einde van de wereld. Ik heb ze niet allemaal gezien, maar vind het zo'n mooi programma. Die mensen die hun leven opbouwen, ergens buiten de lijntjes. Bijzonder vind ik dat. Toevallig keken Joost en ik samen naar de aflevering over de oesterfarm in Alaska, toen -vlak voor de aftiteling- I'm on fire van Bruce Springsteen klonk, maar dan een cover. Dankzij Twitter ontdekte ik dat het gezongen was door John Mayer, die ook al een van mijn lievelingsnummers 'daughter' zingt. Luister maar naar I'm on Fire


Blij door hardlopen, waarvan ik me net (ik typ dit nog uitzwetend in mijn loopkleren) realiseerde dat ik dit jaar echt heb gebruikt om te genieten van het lopen. Het lopen op verschillende mooie plekken, het lopen zonder prestatiedoel, maar gewoon om te genieten en me lekker te voelen. 


*
Blij door vriendschap, nog even snel een kopje thee halen bij een vriendin die straks ook op vakantie gaat en die ik nog even gedag wilde zeggen. Blij van een heerlijk avondje in Alkmaar, eten met een andere vriendin, die zo ontzettend stoer is, omdat ze in haar eentje twee kinderen opvoedt, terwijl haar ex vaker afwezig is, dan dat ze op hem kan bouwen. En dat ze dat toch maar doet en de mooie dingen in het leven blijft zien. Blij van een fijne saunadag die voor me ligt met weer een andere vriendin, die ik al even niet zag, maar met wie ik zoveel bij te kletsen heb. Blij dat ik voor vrienden heb kunnen zijn afgelopen tijd en dat ik zulke mooie vriendschappen in mijn leven heb.

*


Blij van mijn nieuwe laarsjes, die zo heerlijk warm en comfortabel zitten. Warme voeten en lekker lopen, hoe fijn is dat! En ik vind ze ook nog eens zo ontzettend leuk om te zien.


Blij voor kerstsfeer in mijn huis. Omdat we volgende week al weg gaan, nemen we maar geen 'echte' kerstboom. Maar sterren, lichtjes, extra kaarsjes en gezelligheid zorgen toch voor een wintersfeertje.

Blij van lekkere thee. Ik heb laatst een heel pakket besteld met hele fijne thee, Van die lekker chaithee, yogithee en gemberthee. Met spicy smaak en kruiden die warmte brengen. Gember, kaneel, kardemon, ik weet 't niet precies, maar ze geven warmte en zo'n hete kop thee is heerlijke ontspanning en tijd om even stil te staan in de hectiek van de dag.

December is een maand voor blij van binnen en dankbaarheid.

Waar ben jij blij om?

Comments

Anonymous said…
Hoi Jojoco,
Ik ben blij met jouw blogjes.
Ik lees ze graag, vaak doen ze me stilstaan bij de mooie dingen van het leven, vandaag ook weer, al die mooie citaten en jouw positieve manier van kijken naar de wereld om je heen...
Dank je wel daarvoor!
Veel groeten, Benedicte

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more