Skip to main content

Update van Jo's Rariteiten

Eerder dit jaar schreef ik over mijn 'rariteiten', de dingen die ik in mijn leven heb gebracht om me gezonder en fitter te voelen.


Zoals het vaak gaat met goede voornemens, is zoiets even leuk, maar verzandt het al snel. Zo neem ik me vaak voor om de tafel en het huis netjes te houden als ik eens een grote schoonmaak heb gedaan. Of dat ik mijn sleutels altijd op dezelfde plek opberg. Of dat ik mijn administratie netjes bijhoud en direct keurig opberg. Of dat ik iedere maand mijn fotoboeken bijwerk. Voornemens. Voornemens. Komt er allemaal niet van.

Maar mijn rariteiten, die houd ik goed vol. Sterker nog, het is echt vaste routine geworden!

Laat ik eens puntsgewijs een update doen.

Mijn stappenteller: 10.000 stappen per dag en 8 uur slaap
Ik kreeg 'm half april, mijn Jawbone Up Move en ik wilde eens kijken hoeveel ik nu eigenlijk bewoog. Ik ben er stellig van overtuigd dat het veel beter is gedurende de dag zo actief mogelijk te zijn. Zitten is het nieuwe roken. Roken heb ik gelukkig nooit gedaan, maar ik zit best veel: mijn werk is voornamelijk achter de computer, of ergens in een zaaltje, waar ik ook niet echt een kant uitkan. Bewust vaker een ommetje maken. Na het werk even naar de brievenbus. In de tuin een rondje extra lopen. Het kostte me niet heel veel moeite, blijkbaar was ik zonder dat ik het wist al best actief op een dag. 10.000 stappen lukte vrijwel iedere dag, op een paar uitzonderingen na. In mei zette ik zelfs 414533 stappen, gemiddeld 13.372 per dag. In de zomer was het wat lastiger. Op vakantie had ik vrijwel de hele dag mijn bikini aan en heb ik het ding maar afgedaan. Daarna was de batterij leeg, na 3,5 maand (in plaats van de beloofde 6 maanden), maar met een nieuw batterijtje van 2 euro kon ik er weer tegenaan. Het is een gewoonte geworden om 's morgens het ding in mijn broekzak te doen of aan mijn ondergoed te klemmen. En soms ben ik zelfs zo raar dat ik vlak voor ik ga slapen nog wat rondjes door het huis huppel om toch aan mijn 10.000 te komen. 
Het mooie is dat ik dit jaar *even afkloppen* eigenlijk heel goed slaap. Waar ik altijd heel veel last had van slapeloze nachten, gaat dat nu al een hele tijd goed. Combi van meer rust opzoeken, headspace (ook een van mijn rariteiten, doe ik nu ook al bijna 2 jaar), yoga en veel bewegen overdag.  Denk ik. Of gewoon geluk, en dan komt er weer een slechtslaapperiode aan. Zien we dan wel weer. Nu zie ik op mijn Jawbone app in ieder geval dat ik toch gemiddeld nachten maak van 7-8 uur. Zalig!

Kortom: bevalt nog steeds heel goed!

Koud afdouchen en frisse duiken nemen
Laat ik meteen eerlijk zijn: die frisse duiken, die heb ik al achter me gelaten. Tijdens Warder Free State zwom ik voor het laatst. Niet zo stoer dit jaar dus. Maar koud afdouchen, dat is een gewoonte geworden. Ik weet nog steeds niet of ik er echt baat bij heb, maar het is in ieder geval een kickstart van de dag. Ik douche gewoon lekker warm en dan draai ik de kraan in 1x naar helemaal koud. Het is even schrikken en dan een kwestie van rustig ademhalen. Lang blijf ik niet onder de koude straal staan hoor, een seconde of 30-60. Maar dan ben ik daarna echt helemaal opgefrist en wakker. Ik blijf het erin houden en ben heel benieuwd wat het deze winter met mijn weerstand gaat doen. En hoe het deze winter bevalt, want eerlijk is eerlijk, zo koud afdouchen als het buiten koud en donker is, is toch anders dan nu  het nog warm is. We zullen het zien. Voor nu vind ik het in ieder geval heerlijk!

Online Yoga
Ook dit is echt onderdeel uit mijn dagroutine geworden. Sinds april zo'n beetje doe ik (bijna) iedere dag wel iets aan sport. Ik voel me gewoon prettiger als ik beweeg. Vanaf begin april telde ik zo'n 250 'workouts'. Dat is toch eigenlijk wel leuk! Ik wissel van alles af. Zwemmen, touwtje springen, planken, pilates, hardlopen, wandelen en dus online yoga. 

Die yoga doe ik niet iedere dag hoor, zo'n 3-5 keer per week, en vaak maar een minuut of 10. Maar ik vind het heerlijk. En ik merk dat ik het ook tijdens de gewone dingen in de dag toepas. Als ik in de rij sta in de supermarkt, dan probeer ik mooi rechtop te staan. Na het rennen, of 's morgens vroeg, altijd even rekken. Tijdens het werk, even schouders en rug losmaken. Me bewust zijn van mijn houding en mijn 'state of mind' en daar invloed op kunnen uitoefenen. Erg leuk. 

Yoga is heerlijk, niet alleen word ik sterker en soepeler, het is ook echt een fijne manier om mijn hoofd leeg te maken. De aandacht alleen te richten op de beweging, de ademhaling, de houding. Ik voel me er gewoon heel erg lekker bij.

Zo lekker dat ik iets heel spannends heb gedaan. Ik heb me opgegeven voor een echte cursus van een van mijn yogajuffen. Tara Stiles komt in maart naar Amsterdam en geeft daar een yogatraining van 2 hele dagen. Ik moest wel even over mijn aarzeling heenstappen "iedereen is vast heel erg goed, en dan kom ik daar aan, met nog nooit in mijn leven een echte yogales gevolgd". Maar ik heb mezelf streng toegesproken. Het hele idee van yoga is niet om de beste te zijn uit de groep, maar om je eigen uitdagingen te zoeken en voor jezelf uit te vinden 'What feels good'. Het is juist part of the game, om ermee om te gaan dat iedereen anders is. Ik kijk er heel erg naar uit!

Zo zie je maar, een rariteit kan zomaar een belangrijk onderdeel uit je leven worden. 


Comments

Francine said…
Ypga is nog steeds een van mijn Voornemens. Ik heb denk ik een handvol keer een yogafilmpje gedaan - vooral in ons oude huis, zo lang geleden al. Maar ik WIL het zo graag aan het doen zijn :)
Willy said…
Leuk om te lezen, Jolanda! Waar heb je de nieuwe batterij gekocht voor de activity tracker? #dtv Ik heb 'm nu sinds een week en schrik eigenlijk best wel van hoe weinig stappen ik op een dag zet. Bewustwording is één; het maakt dat ik de afgelopen dagen al een aantal keren een extra rondje met de honden heb gewandeld. Ik kom echter nog lang niet aan de 100%. Gisteren was m'n beste dag: 86%. M.b.t. het slapen verbaas ik me erover hoeveel tijd ik 'licht' slaap in vergelijking tot de tijd die ik 'diep' slaap. Ik ben er heel blij mee en vind het leuk om te monitoren. Minpuntje: de app kan niet op mijn telefoon, en hebben we op de telefoon van mijn man gezet. Voordeel is dat ik dan alleen 's avonds en 's ochtends kan kijken hoe of wat.
jojoco said…
Iedereen die yoga wil gaan proberen: bij YouTube kijken naar Yoga with Adriene, of zoeken naar Sarah Beth. Ik heb er al heel wat geprobeerd, maar deze twee hebben echt leuke en fijne filmpjes voor beginners.

Willy, die batterij kocht ik bij een soort plaatselijke dorpsBlokker. Is gewoon simpel rond batterijtje (wel even code noteren), makkelijk verkrijgbaar volgens mij.
En idd, ik slaap ook bijna niet zwaar. Vind die slaaptracker ook niet zo heel goed trouwens, want hij denkt dat ik slaap als ik lig te lezen bijvoorbeeld.
Het is vooral de bewustwording. Ontdekken hoe leuk het is om niet efficient te werk te gaan in het dagelijks leven. In plaats van in 1 x zoveel mogelijk dingen te verplaatsen, gewoon een paar keer lopen. En inderdaad, vaker een 'loopje', even met de honden (ik dan een rondje door de tuin). Je zal zien dat je steeds vaker dingen bedenkt om een paar stappen extra te lopen. Je auto iets verder parkeren bijvoorbeeld, of een halte eerder uitstappen, of gewoon vaker slechts 5 minuutjes even lopen. Het maakt me ook scherper gedurende de dag.
Misschien is het voor jou leuk om de volgende maand net wat meer te lopen dan deze maand? Kleine haalbare doelen :).
Willy said…
Dank voor de tip, ik ga alvast op zoek naar een (reserve)batterij. Dat de slaaptracker niet al te nuwkeurig is, heb ik idd ook gemerkt. Op avonden waarop ik maar niet in slaap kan komen, lig ik volgens de tracker al op één oor. Die kleine, haalbare doelen, daar zit het 'm in, ga ik zeker proberen. Het is nu elke dag al een kick om te proberen net iets verder te lopen dan gisteren. Vandaag een schooldag en maar 24% op de teller; na het was delen met honden was dit al 42%. Ongemerkt ga ik toch wat meer bewegen en dat is niet verkeerd!
Daniëlle said…
Wauw, nog maar 1 keer een nieuwe batterij gekocht! Ik heb mijn Up gekregen nadat ik helemaal enthousiast was na het lezen van je 1e blog over de Up, en ik heb al 3 keer een nieuwe batterij er in gedaan.. :( Dus waar ze die 6 maanden vandaan gehaald hebben? ;) Maar het is en blijft een leuk ding!

Dit vinden anderen leuk nu

Random zomerfotootjes

Het water is weer tot rust gekomen, de ergste golfslag is weg. Zo mooi vind ik het dan, hoe de wolken weerspiegeld worden in het water. Zeker als je aan het zwemmen bent, dan zit je daar echt Middenin. Zo fijn!

Ik kan daar echt zo van genieten, even koffie aan het water.

Nichtje Fie werd 5 en kreeg een zeemeerminnenstaart. Wat cool zeg!


Gewoon nog maar wat plaatjes van het water, ik krijg er zelf nooit genoeg van, hopelijk jij ook niet (anders klik je maar weg ;))


De kippen en haan zijn gewend aan de nieuwe slaapplek van de haan en verzamelen daar 's morgens voor het eten. De kuikens zijn al groot en ik denk dat de twee witte allebei haantjes zullen worden. Als dat maar goed gaat straks....


Prachtige zonsondergang. Cadeautje aan het einde van de dag.


Isa stuurde een fotootje, die was nog even naar Reuring met vriendinnen. Gezellig dat ze ons dan een beetje op de hoogte houdt in de familie app groep.


Zomereten: veel kleur. Daar word je toch blij van?


Tijd van de toetsweken. Het is…

Walk with me, loop je een eindje mee?

Loop je een eindje mee door de tuin? Het is zo'n mooie avond, met dat zachte goudkleurige licht. Door mijn 'pak-nog-minder-mijn-telefoon-experiment' neem ik deze keer mijn echte camera weer eens mee. En eerlijk is eerlijk, hoe mooi de foto's van mijn Samsung ook kunnen zijn, dit is toch wel net even een tikkie mooier. 
Door mijn camera kijk ik extra goed naar alles om me heen. De zachte haartjes van de planten, stuifmeelkorrels, de voelsprieten van een vlinder, hoe de kleur verandert als je je blik verandert van met de zon mee naar tegen het licht in. En niet alleen mijn ogen, ook mijn andere zintuigen zet ik goed aan het werk. Het ruikt zo lekker, in de avond in de tuin. De geur van lavendel, van de vlinderstruiken. En het al beetje vochtige gras aan mijn voeten (met hier en daar een naaktslak, ieuw!), het windje dat door mijn haren waait.
Ik ben een bofkont, dat ik hier woon. Maar wel een bofkont die dat heel goed beseft en er misschien wel meer dan wie ook van kan …

Zomers weekend

Zo'n zomers weekend vraagt erom om in het water te beginnen. Heerlijk stuk gezwommen. Alleen nog een staart en ik ben een zeemeermin ;).



Met Lotte maakte ik dit heerlijke toetje: Rabarber in kleine stukjes even koken. Banaan erdoor, schepje suiker en wat custardpoeder, in stukjes geknipte marshmellows erover en dan in de oven.


De perfecte mix van zuur, zoet, romig en zomer.


Boek uitgelezen. De recensies waren niet zo positief, maar ik vond het een bijzonder boek. Over een vrouw die in de jeugdzorg werkt en daarin alles goed wil doen, maar ondertussen haar eigen zoon uit het oog verliest.
De zoon komt door allerlei suffe omstandigheden en domme puberkeuzes in de ene na de andere ellende terecht. Mede door zijn vrienden die praten in osso en wallah en andersoortige straattaal.
Een derde hoofdrolspeler is de uitgerangeerde leraar, die tegenwoordig liever vogels kijkt maar een beginnende vriendschap sluit met de zoon.

Als de moeder op haar werk in de problemen komt omdat er een kind …