Jo's rariteiten: Jawbone Up Move *recensie en ervaringen*


De afgelopen jaren ben ik een stuk gezonder gaan leven. Meer sporten, meer ontspanning, meer rust en balans. Het leek me leuk eens een serie te doen over mijn rariteiten. Vandaag de eerste in de serie, over mijn nieuwe gadget: de Jawbone Up Move. (bekijk een filmpje om te zien wat 't is)



De wattes? De Up Move is een zogenaamde activity tracker. Want als meisje van deze tijd vind ik het heel erg leuk (en makkelijk) om de technologie te omarmen en juist in te zetten in het dagelijks leven.

Er komen steeds meer activity trackers op de markt, een soort veredelde stappentellers zijn het. Deze kocht ik bij de MediaMarkt voor zo'n 39 euro. Dat maakt 'm meteen een van de goedkopere trackers. De meeste zien eruit als een armbandje of horloge en kosten al snel meer dan 100 euro. Gek genoeg kan dit kleine klemmetje hetzelfde, bovendien vind ik het zelf juist prettig dat het geen armband is, maar dat je 'm eenvoudig aan je broekriem klemt.

Waarom geen Iphone appje?
Er zijn ook heel veel gratis en goedkopen Iphone appjes, die hetzelfde kunnen (stappen tellen en slaap meten), maar ik wil mijn Iphone juist af en toe niet bij me hebben, leg 'm vaak bewust weg. Als je het geen probleem vindt om je Iphone altijd bij je te dragen en in je bed te hebben liggen, dan raad ik je af om zo'n activity tracker te kopen, dan heb je met je Iphone dezelfde mogelijkheden.

Wat vind ik ervan? My Review
Voor mij dus wel een Jawbone Up Move. En wat vind ik ervan? Ik heb 'm nu een paar weken, kreeg 'm op 9 april toegestuurd. En ik vind het LEUK!

Het dingetje houdt je stappen bij, de hele dag. Daarbij communiceert hij met Runkeeper, dus als ik een rondje hardloop of wandel, dan zie je dat terug in het dagoverzicht. Het leuke van zo'n grafiek, vind ik dat het je veel bewuster maakt van de beweging die je neemt. Het doel dat ik mezelf gesteld heb is 10.000 stappen per dag. Dat heb ik overgenomen uit de app en dat komt overeen met 'gezonde beweging'. Tot nu toe lukt me dat met weinig moeite om dat dagelijks te bereiken. Kennelijk ben ik veel actiever dan ik dacht, want ook op luie dagen waarop ik niet hardloop, loop ik veel meer in huis en tuin dan ik me bewust was.


Sleep monitor
Het houdt niet alleen je beweging bij, maar ook je slaap. Daarvoor schuif ik de up om een armbandje, gewoon een simpel rubber feestarmbandje van de kinderen. Je moet er wel aan denken om het dingetje even in te drukken voor je gaat slapen, anders snapt ie het niet. Aan de hand van je bewegingen 's nachts zie je hoeveel je diep slaapt en hoeveel je licht slaapt en wanneer je wakker bent. Ook dit is een leuke bewustwording, maar heel nauwkeurig is ie niet. Zo ben ik wel eens wakker 's nachts en ga dan liggen lezen, maar dan lig ik kennelijk zo stil dat de UP dat als slaap ziet. Maar goed, het is ook geen wetenschappelijke toestand, wel een extra stimulans om 's avonds wat eerder het licht uit te doen. Waar ik de 10.000 stappen makkelijk haal, red ik de 8 uur maar af en toe. Er valt dus nog wel het een en ander te verbeteren aan mijn levensstijl ;).


Hoe werkt het?

Maar wat IS het nou precies, die Up? Het is dus een dingetje, wat je aan je kleding kunt klemmen. Als je 1 keer op de knop drukt, zie je met lichtjes hoeveel progressie je hebt gemaakt met je doel van die dag. Maar om 'm goed te gebruiken heb je toch je Iphone nodig. De bijbehorende app is namelijk wat het ding zo leuk maakt. Jawbone noemt het ook de Smartcoach. De Up maakt draadloos contact met je Iphone, via Bluetooth, en je kunt je telefoon rustig de hele dag ergens anders hebben. Zodra je 'm in de buurt van de Up houdt, maakt ie contact en werkt ie bij en zie je in grafiekjes hoeveel je al hebt gelopen, hoeveel actieve tijd je hebt, hoe lang actief je bent geweest, hoe lang je inactief bent geweest en hoeveel calorieën je hebt verbrand. Daarbij krijg je allerlei tips, advies en meldingen. Best geinig.

In calorieën ben ik zelf helemaal niet thuis, maar ik heb het idee dat hij wat dat betreft nogal behoudend is. Op dagen waarop ik niet hardloop en wel 10.000 stappen zet, denkt hij dat ik zo'n 1600 calorieën in totaal verbrand. Nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar ik dacht altijd dat je met een redelijk actieve levensstijl al snel tegen de 1800-2000 calorieën per dag zit.


De app houdt bij wat je per dag doet, maar geeft ook overzichten van de afgelopen 7 dagen. Leuk om je gemiddelde toch hoog te houden. En dat is net wat het doet. Het stimuleert om net een rondje extra te lopen. Een keertje extra de trap op en af om iets te pakken, even naar de brievenbus wandelen in plaats van fietsen, de auto iets verder weg te zetten. En dat past helemaal bij mijn beeld van gezond leven. Ik denk dat echte gezondheidswinst niet zit in het jezelf afbeulen in zware trainingen, al heb ik veel respect voor mensen die dat kunnen, ik ben er zelf te lui voor, maar de winst zit 'm in de kleine dingen, de hele dag. Past perfect bij mijn luie aard, want even de trap op en af is zo gedaan. Het maakt het heel toegankelijk om meer te bewegen en minder te zitten.





Samengevat: de leuke dingen van de Jawbone Up Move
  • Het is een redelijk goedkoop makkelijk dingetje, dat je eenvoudig aan je kleding klemt, geen omkijken naar. De batterij gaat overigens een half jaar mee, naar zeggen van de fabrikant en is eenvoudig te vervangen, het is zo'n plat rond horlogebatterijtje. Geen telefoon die sneller leeggaat dus, wat me van een Iphone app tegenstaat.
  • De app is leuk en motiverend. Je ziet hoeveel je gedurende de dag tussendoor beweegt. Je krijgt allerlei tips en motiverende meldingen en hij synchroniseert moeiteloos met Runkeeper.
  • Als je meer wil bewegen en je vindt meetdingetjes leuk, dan is het echt een aanrader.



Er zijn ook verbeterpunten


  •  Ik ben niet alleen maar positief. Zoals ik al zei, het meten van bijvoorbeeld je slaap is niet erg nauwkeurig.
  • Als je 'm wil gebruiken om af te vallen en ook je eetpatroon bij wil houden, dan werkt ie een stuk gecompliceerder. Je kunt wel calorieën bijhouden volgens mij, maar ik hou me daar helemaal niet mee bezig en weet alleen van wat ik gelezen heb dat het ingewikkelder is.
  • Het is geen echte 'Activity' tracker. Want hij meet vooral de stappen en dat is niet altijd gelijk aan activiteit. Ik heb de afgelopen weken bijvoorbeeld heel wat uurtjes in de tuin gewerkt. Dan loop ik niet zoveel, maar hurk ik en trek ik onkruid uit de grond en til ik takken. Ik vind het best een pittige activiteit, ben altijd helemaal bezweet als ik echt lekker bezig ben geweest. Maar de Up die noteert slechts de enkele passen. Ook fietsen bijvoorbeeld, dat ziet ie niet (tenzij je met Runkeeper bijhoudt wat je route is). Evenmin geeft ie veel activiteit aan bij Yoga en Pilates. Zo kun je dus het idee hebben dat je weinig doet, terwijl je toch best actief bent geweest. Activiteit is niet alleen de stappen die je zet.





Eindconclusie:
Voor de 39 euro die het me kostte heb ik er al enorm veel plezier van. Ik kan het iedereen aanraden!
Over een maandje of zo zal ik wel een update geven, of het nog steeds leuk is als de nieuwigheid eraf is.

2 comments:

Anita said...

In een vorig blogje las ik al over je 10.000 stappen per dag. Dat werd ook mijn nieuwe streven. Vanaf gisteren bij gaan houden (inderdaad via Iphone) en dat viel me nog best tegen. 10.000 stappen op een dag is best veel. Maar ik werk dan ook thuis en zit veel. Gisteren bewust een stukje gaan lopen en kwam nog maar aan de 7.000 stappen. Hier is dus nog wel wat verbetering in te behalen..
Groeten Anita

Daniëlle said...

Toen ik ergens in een vorige blog las over de UP was ik super enthousiast en wilde ik er ook een. Een paar dagen later lag er een op me te wachten, cadeautje.. :)
En ook ik ben super enthousiast, het motiveert zeker! Ik vind het vooral leuk om te zien hoeveel km ik op m'n werk loop en hoeveel stappen ik zet als we wandelen. De 10000 haal ik niet altijd, maar het helpt wel om net even dat extra ommetje te lopen of nog even de trap op.

Leuk je blog te lezen!

Dit vinden anderen leuk nu