Skip to main content

Jo's rariteiten - deel 3 - Koud douchen en een frisse duik

Deel 3 in de serie van Jo's rariteiten om gezonder te gaan leven. Meer sporten, meer ontspanning, meer rust en balans. Het leek me leuk eens een serie te doen over mijn rariteiten. Deel 1 ging over mijn 'activity tracker', de Jawbone Up Move. In Deel 2 schreef ik over Online Yoga.

Vandaag deel 3: over koud douchen en de frisse duik


Laat ik beginnen te vertellen dat ik een echt watje ben. Het duurt bij mij altijd uren voor ik 'door' ben als we gaan zwemmen. In de sauna sla ik het koude dompelbad liever over. En koud douchen? Ik hoorde het wel eens van mensen die het deden en erbij zweerden, maar brrrrr, dat leek me echt niets voor mij. Waarom zou je?

Waarom zou je?
In het najaar van 2014 las ik er een stukje over op de site van Sportrusten (nog zo'n rariteit van mij).
Vijf redenen om koud te douchen. Goede doorbloeding, betere weerstand, meer energie, goed voor je huid. Ga zo maar door.Ik vond het interessant en zag opeens meer en meer stukken verschijnen over het nut van koud douchen. Maar nog steeds dacht ik dat 't niks voor mij zou zijn. Ik las over onderzoek, waarbij in januari een paar duizend mensen koud gingen afdouchen. De CoolChallenge begon en ik had medelijden met al die mensen die iedere ochtend onder een koude douche moesten.

Maar toen kreeg ik in het voorjaar zo'n enorme nare griep en begon het toch te kriebelen. Mijn weerstand is niet zo hoog, ieder jaar ben ik wel een paar dagen geveld door verkoudheden. Maar de griep van dit voorjaar hakte er zo in, dat ik dat liever wil voorkomen. Nou weet ik ook wel dat er een grens is aan de maakbaarheid, maar koud douchen zou ook geen kwaad kunnen. Ik zou het gewoon gaan proberen.

Koud douchen, is dat niet naar?
Met alle voordelen in het achterhoofd -hele wetenschappelijke verhandelingen had ik inmiddels gelezen, ik wil dan ook wel weten hoe het dan zit- ben ik er gewoon mee begonnen. Gewoon lekker warm douchen. Dan goed diep inademen en rustig uitademen, een keer of wat. En dan de douche naar koud draaien. De eerste neiging is dat je je rot schrikt van die kou en je adem gaat stokken, schouders hoog, en gilneigingen. Iehiehhhh. Maar als je dan rustig uitademt, blijkt die kou niet zo vervelend te zijn. De eerste 10 tellen.

De kick die het geeft, zorgt meteen voor een goed begin van de dag. Ik -watje- heb zomaar koud gedoucht. Wat een bikkel ben ik. Megastoer. Dit gevoel blijft best een tijdje bij. Mooie winst voor die paar seconde afzien.

En hoe bevalt het?
Inmiddels douche ik al zo'n anderhalve maand koud af. Iedere dag! En echt. Het went! Waar ik eerst de kraan niet helemaal op het allerkoudst draaide en m na tien seconde al uitzette, sta ik er nu rustig een half minuutje onder (met nog steeds in mijn achterhoofd hoe zielig die proefpersonen waren die 90 seconden moesten). Het geeft me nog steeds iedere ochtend een kick. Ik word er echt lekker alert wakker van. Of het verder effect heeft, dat weet ik nog niet. In het voorjaar heb ik altijd veel energie en of mijn weerstand echt hoger wordt, dat zullen we in de herfst wel merken. Maar ik vind het lekker en leuk. Alleen voor de kick blijf ik het al doen.

En die duik dan?
De ochtendduik doe ik al langer. De omstandigheden zijn ook perfect hier. Ik hoef 's morgens alleen de dijk maar over om een plons te kunnen nemen. In het water zit je in een andere wereld. Heb je letterlijk een ander perspectief. Zo helemaal alleen tussen de wolken en het water geeft zo'n ongelofelijk gevoel van vrijheid.

Vorig jaar deed ik 't regelmatig, tot eind september en ook dit jaar vind ik het weer heerlijk. Niet iedere dag hoor, maar een paar keer per week. Ook als het geen 20 graden is buiten (dat is het volgens mij ook nog maar 1 keer geweest dit jaar). Ik deed dit niet voor het gezonde of goede effect ofzo, maar gewoon voor de lekker en leuk. En dat is misschien wel het allergezondst. Benieuwd of ik met die koude douches zo getraind raak dat ook de ochtendduik lekker blijft als straks de zomer weer voorbij is. We zullen het zien!


Comments

Jolanda said…
Zal ik ook? Ieieie... Morgen maar eens proberen. :-)

Popular posts from this blog

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

April doet wat ie wil. En mei ook

Dit zijn Joost en Lotte.  Joost spaart auto's. Net als vroeger. Alleen zijn ze nu groter. Lotte vindt het wel grappig. Ik ook. Vooral deze leuke nieuwe. Mijn lievelings op het moment!

We gingen er een stukje mee touren.



Naar de molen, waar muziek was. Met weinig bezoekers, want het was KOUD!





Gelukkig had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn echte winterjas weer van zolder gehaald. Mijn tussenjas (die eigenlijk de afgelopen weken ook niet voldeed) trok het echt niet meer, die koude wind.

Gelukkig konden we er wel om lachen. Hoe kan dat ook anders, in zo'n grappig autootje.

Herfstvakantiedingen doen: Bowlen met het gezin + aanhang. Gezellig avond, vooral het laatste potje, want toen won ik ;).


Wandelingetje.


En toen was het opeens warm. Gek genoeg maar op een paar plekjes in onze tuin. Hier achter de caravan op de camping zelfs zo warm dat ik binnen no time al mijn kleren uit had gedaan en in mijn ondergoed in de zon zat te lezen. Zo lekker!

Lotte voegde zich bij me. Ze ha…

Week 16: dingen uit deze tijd

Wat maakt het dagelijkse leven fijn deze dagen? In de opmars naar het 'echte' warme voorjaar word ik blij van veel dingen. Niet alleen de belofte van de komende warmere maanden, maar juist ook dit grillige aprilweer heeft zijn charme. Groeiseizoen.
Nieuwe plannen. Joost recyclete een oud bad tot hot tub to be. Kwestie van straks een vuurtje onder stoken en dan in bad uitzicht op de ondergaande zon. Hoe cool is dat nu weer?

De zon is alweer zo vroeg op dat ik 'm niet meer op zie komen. Al voor half 7 en dan lig ik nog in mijn bedje. Maar ik begin de dagen wel bijna altijd aan het IJsselmeer. Als ik de dijk opklim, de ganzen nu met hun ganzenkuikens, zie wegvluchten, de wolken boven het water zie hangen, dan weet ik dat het goed is.



De liefste kat van de wereld deze knorrie, eh, Rocky. Hij snurkt zo hard en kan zo goed luieren. 

Zo'n fijn stukje vind ik dit. De lage polder met de molen. Als kind speelde ik hier af en toe bij kennissen van de ouders van een vriendin, die…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more