Jo's rariteiten - deel 2- Online Yoga

Deel 2 in de serie van Jo's rariteiten om gezonder te gaan leven. Meer sporten, meer ontspanning, meer rust en balans. Het leek me leuk eens een serie te doen over mijn rariteiten. Deel 1 ging over mijn 'activity tracker', de Jawbone Up Move. Vandaag schrijf ik een stukje over Online Yoga.

Online Yoga? Wasda?
Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, yoga heeft juist het beeld over zich van wierook en zweef, en alleen maar biodynamisch groente eten en tulbanden op je hoofd, dat is toch niks voor online? Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger ook een klein beetje zo'n beeld had van yoga. Het leek me op zich best lekker hoor, maar het waren allemaal van die rare figuren die dat deden (op Oma Ans, de yogaveteraan na). Van die mensen die opeens dreadlocks namen en zichzelf gingen ontdekken in India, dat soort werk. Daar voelde ik me te nuchter voor.

Maar toen ontdekte ik Online Yoga. Al een paar jaar geleden. Ik weet nog wel dat ik naast het hardlopen aanvullende trainingen wilde doen, voor wat meer kracht. Deed een poging met 30 day shred van Jillian Michaels. Wat ik best wel geinig vond, maar ook erg saai en een beetje te Amerikaans pusherig.

Tara Stiles - finding ease
En toen ontdekte ik eerst Tara Stiles. De Yoga Rebel. Ik heb al heel wat vaker over haar geschreven. Het is een vreselijk leuk, heel down to earth mens, die yoga uit de 'mystieke-wij-weten-het-beter-en-kunnen-hele-ingewikkelde-houdingen' haalde. Zij staat voor 'finding ease' en dat is precies wat ik zo lekker ben gaan vinden van yoga. In plaats van steeds maar te pushen en je grenzen over te gaan (wat ik ook best lekker vind met hardlopen af en toe), is dit de andere kant. Leren luisteren naar je lijf, voelen waar de stijve spieren zitten, of je nek een beetje verkrampt is door de hele dag achter de computer en je bewust zijn van die geweldige connectie tussen spieren, pezen, botten, alles. Het gaat om 'paying attention', met aandacht en nieuwsgierigheid kijken naar wat er gebeurt in je lijf.

Ze zegt: "When we practice paying attention, whether in meditation, yoga (moving mediation), or simply walking down the street, we can choose to be at ease, or choose to be tense. It’s a choice, and that choice is up to no one but us to decide."

Ze heeft verschillende online workouts, als je op YouTube zoekt op Tara Stiles, vind je er een heleboel, van beginner tot gevorderd, allemaal heel behapbaar, een minuut of tien.
Ik deed ze met plezier, tot ik Adriene ontdekte.

Yoga with Adriene - find what feels good


Adriene is een meisje uit Texas, die echt de meest geweldige yogaworkouts op YouTube plaatst. Ze zou je buurmeisje kunnen zijn, heeft een prettige stem en is fijn om naar te kijken (Tara Stiles is zo lang en mager, dat ik het af en toe een beetje eng vond om te kijken, dat leidt toch een beetje af).


Find what feels good is haar benadering, vergelijkbaar met finding ease. En ik merk zelf, dat door regelmatig yoga te doen (nu een paar keer per week), je die ease steeds makkelijker find. Ik voel  me er zo lekker bij! Merk dat ik sterker aan het worden ben, een heel stuk leniger, dat de spieren die door het hardlopen kort worden weer soepel worden en dat mijn balans enorm verbetert. Letterlijk, ik kan steeds makkelijker op 1 been in een gekke houding staan en figuurlijk: ik voel beter aan wat mijn lijf kan en let er beter op. Niet maar doorpushen en doorgaan tot ik een blessure heb, zoals vorig jaar, maar genieten van het bewegen. En juist door die 'ease' lijkt het wel makkelijker te gaan.



Als je wil beginnen met yoga, dan zijn haar video's echt aan te raden. Ze heeft er een heleboel, voor specifieke gebieden: pijn in je rug, yoga voor hardlopers, yoga voor op kantoor. Maar ook de 'foundations of yoga' waarin ze heel rustig stap voor stap uitlegt wat de goede houding, alignment en het idee achter bepaalde bewegingen is. Waar ik bij video's als die van Jillian Michaels me meer richtte op 'volhouden' en de vorm het verloor door vermoeidheid, gaan deze oefeningen trager, maar omdat je ze met heel veel aandacht en focus doet, zijn ze erg intensief en ben ik altijd helemaal ontspannen na zo'n workout.



30 days of yoga
Een hele leuke om jezelf uit te dagen is de 30 days of yoga, waarin je 30 dagen lang verschillende workouts doet, van een minuut of 10 tot een half uurtje. Gedurende de 30 dagen zul je al snel merken dat je soepeler, sterker, flexibeler wordt, en het is gewoon echt ontzettend leuk om te doen.

Ik startte in januari en ben begin april gewoon weer opnieuw begonnen. Niet iedere dag, ik denk dat ik het een keer of 3-4 per week doe. Gewoon met mijn ipad en een matje, of beneden op het kleed. Het is een van mijn rariteiten en ik ben superblij dat ik het heb ontdekt!

4 comments:

wilmi said...

Echt nog nooit gedaan dat yoga, altijd zo'n gedachte dat dat iets is voor slanke lenige mensen.
Maar zoals jij het beschrijft lijkt het me best wel iets. Ik zou best wat soepeler willen worden ja..

Linda said...

Leuk stukje. Ik ga me er eens in verdiepen.

pieke said...

ik heb de posts van adrienne via jou gevonden en ik ben er zo blij mee! dank voor de tip

pieke said...

ik heb de posts van adrienne via jou gevonden en ik ben er zo blij mee! dank voor de tip

Dit vinden anderen leuk nu