Een namiddag in de lente in Amsterdam


Het is zo simpel. Ik hoefde alleen maar op tijd te stoppen  met werken en de bus te nemen naar het Centraal. Een half uurtje is 't maar. En toen was ik vanuit de platte lege polder in het hectische Amsterdam. Frans, Engels, Chinees, ik hoorde alle talen om me heen. Getingel van de trams, de geur van de frituur en doner kebab. De zon was doorgebroken en Amsterdam glinsterde van lenteplezier. Langs de grachten was het rustiger en de het licht scheen gefilterd door het frisse groen van al het blad, als geĆ«xplodeerde bomen.




Mensen draaiden hun gezichten naar de zon en zaten op trappetjes voor de grachtenpanden. Nog meer mensen sloegen er geen notie op, te druk met bellen, racen, op hun telefoon kijken, snel van a naar b. Ik hoefde niet snel. Ik had de tijd. De stad lag aan mijn voeten en ik slenterde, omhoog kijkend naar de gevels, nieuwsgierig naar binnen glurend. Ik moest de neiging onderdrukken om iedereen vriendelijk te groeten, maar liep met een big smile rond in mijn stad. Want hoewel ik zo dol ben op de polder voelt Amsterdam, mijn geboortestad, nog steeds als thuis.

Ik struinde, de Jordaan door, tot het Haarlemmerplein en terug naar Restaurant Stout, waar ik had afgesproken met een vriendin en we wel 15 heerlijke gerechtjes kregen en proostten op het leven. Wat een heerlijke dag.

In het donker liep ik terug naar de bushalte. Terug naar de polder. Waar de maan hoog aan de hemel stond en ik de golven hoorde klotsen. Van thuis naar huis.











































3 comments:

johanna said...

Wat een stad!
mooie sfeer foto's, afgelopen zondag was ik er nog, iets minder mooi weer.

Alison said...

You may have walked past my daughter who was there yesterday too,inter railing!,

Anonymous said...

Haarlemmerplein en Haarlemmerdijk/straat mijn zaterdag rondje, altijd genieten :).
Liefs Maria

Dit vinden anderen leuk nu