Afscheid


Het afgelopen jaar fotografeerde ik steeds minder met mijn spiegelreflex. Best zonde, want hoewel mijn Iphone best hele mooie foto's maakt, ligt er toch een geweldig apparaat zomaar op de plank. Zeker als je zo van fotograferen houdt als ik doe. Maar ja, Met mijn grote lens is het een zwaar ding. Die stop je niet zomaar in je tas, laat staan in je zak, waar ik wel altijd mijn Iphone tot mijn beschikking heb. 


Een hele tijd heb ik het maar laten gaan, maar in mijn achterhoofd was ik al lang bezig met het nadenken over een vervanger. Zou ik toch de overstap gaan maken van mijn Sony A550 naar een Nikon of Canon? Zou ik dan weer meer gaan fotograferen? Met al die nieuwe toestellen en lenzen en de ontwikkelingen die zo snel gaan, is het een tijdrovende klus om te bepalen wat je wil. Ik nam er mijn tijd voor. Steeds sterker kwam ook naar voren dat ik misschien wel veel beter naar een systeemcamera kon overstappen. Kleiner, compacter, maar wel met de mogelijkheid lenzen te wisselen en net zoveel instelmogelijkheden als mijn dslr, zoniet meer.

En zo begon mijn studie naar systeemcamera's. Het internet is dan zo'n enorme bron van informatie. Ik had er een paar op mijn shortlist staan en had op de een of andere manier een voorkeur voor de Samsung NX30. Had er mooie foto's van gezien en goede dingen over gelezen. Maar toch nog andere camera's ook op mijn shortlist.


Daarom voor het eerst niet zelf besloten en via internet besteld, maar naar een camerawinkel gegaan, Cameraland, in Alkmaar. Daar legde ik mijn twijfels uit. Canon, Nikon, of toch de systeemcamera, want mijn belangrijkste 'probleem' was dat ik mijn camera te weinig meenam vanwege het formaat.

Al heel snel kreeg ik de Olympus E m10 in mijn handen. Dat was raar. Klein. Retro. Echt een ouderwets toestel met metalen behuizing. Maar licht en compact. Ik vond het even wennen. Wilde ook de Samsung vasthouden. Fijn ding, maar niet veel kleiner dan mijn Sony. En dat was toch wel wat ik wilde.


En zo ruilde ik, vrij stellig, mijn toestel en extra lenzen in, kreeg er veel te weinig geld voor terug, maar had geen zin in het gedoe om de spullen zelf te verkopen via Marktplaats.

En toen liep ik de winkel uit met een nieuwe camera.








Deze foto's op mijn log zijn dan ook het afscheid van mijn DSLR. Een nieuw tijdperk breekt aan.
Ik ben weer een dummy. Ik kon in eerste instantie de aan- en uitknop niet eens vinden. Ben nog aan het zoeken hoe het scherpstellen goed werkt (wel 81 punten, ipv de 5 die ik had), ben me aan het verdiepen in de mogelijkheden en alle functies. Spannend en leuk! En de eerste foto's zijn veelbelovend. Ik denk dat ik straks weer met nog meer plezier ga fotograferen!

1 comment:

Jolanda said...

Wat leuk! Snap je keuze.
Ik heb juist een nieuwe spiegelreflexbody gekocht. Eentje die je inderdaad niet heel handig meeneemt, maar ik wil vooral portretten maken. Dat vind ik zó leuk.
Volgende week ontvang ik de body en ga ik ook weer op onderzoek uit. Zin in.
Veel fotografeerplezier!

Dit vinden anderen leuk nu