Blurb - vakantieboek 2014

Hoewel ik met de jaarboeken inmiddels alweer een beetje behoorlijk achterloop (ik moet nog beginnen aan 2013), heb ik een leuke en grote klus geklaard! Het vakantieboek van dit jaar.

Onze Roadtrip door Slovenië en Kroatië!

Het heeft me weer heel wat uurtjes gekost natuurlijk, ook al had ik op vakantie op mijn fototoestel al een selectie gemaakt en de helft van de foto's verwijderd. Gelukkig had ik al uitgebreide blogs geschreven en hoefde ik de teksten alleen maar te kopiëren. En het is erg leuk werk om te doen. Zeker op regenachtige dagen en avonden. Heerlijk met mijn hoofd weer terug in de vakantie. 

En even geleden deed ik dan de laatste check.


En kon ik het boek gaan versturen!


Van de week kwam de post. Hoera! Hoera!


Het is weer zo gaaf geworden! Ik blader er even doorheen, laat een paar pagina's zien, misschien krijg je zelf ook wel inspiratie zo, voor je eigen vakantiefoto's.



Het voorblad heb ik (net als bij mijn laatste jaarboek) weer samengesteld met een collage. In Picasa gemaakt. Daar heb ik een aangepast formaat aangemaakt, ter grootte van een Blurbboekbladzijde.

Op Pinterest had ik mooie travelquotes gevonden. Opgeslagen op mijn harde schijf en geselecteerd om er een collage van te maken. Leuk effect, vind ik zelf!

Ook de kaft heb ik in Picasa gemaakt, met een selectie van wat foto's. Een beetje snel snel, maar toch leuk geworden.
Blurb heeft zelf ook een collagelayout voor de voorzijde, maar deze vond ik leuker.




Ik koos weer voor de Imagewrapversie. Dat blijft de mooiste, vind ik zelf. Een tip als je dat ook doet: zorg ervoor dat je genoeg witruimte hebt om je collage heen. Bij mij is het net aan goed gegaan, ik had er nog iets ruimer mee kunnen zitten. Je ziet dat de foto's aan de linkerzijde een klein beetje weglopen in de vouw en aan de rechterzijde een klein beetje om de kaft heenlopen.


Nog een keer de eerste pagina.


Ook een leuke tip voor alle folders en knipsels en kaartjes. Ik heb daar op een van de laatste vakantiedagen allemaal collages van neergelegd, op het kleed op de grond. En er vervolgens foto's van gemaakt. Echt perfect is het niet geworden, door de schaduw is niet alles heel goed leesbaar, maar toch leuk. Hier op de kaart met post its de plekken aangegeven waar we allemaal zijn geweest.

(het is nu nog minder scherp natuurlijk, met een foto van een foto).



In het boek heb ik veel afgewiseld met een grote foto aan een kant en een serie kleinere foto's met veel witruimte aan de andere kant. Mooi effect vind ik dat.




De valkuil waar ik 'vroeger' veel vaker in stapte: zoveel mogelijk foto. Aan de linkerkant vind ik dat achteraf eigenlijk een beetje te druk. Ik had dat beter anders kunnen doen.


De kleuren in het boek zijn wel weer prima. Blurb heeft echt een goede kwaliteit!


Hier ben ik slimmer geweest, vind ik zelf. Een duidelijke keuze gemaakt, maar twee grote foto's en de rest klein erbij, om het hele verhaal te vertellen.


Weer zo'n collage, niet alleen met folders, ik heb er ook stenen bij gelegd, die we gekleurd hadden en een scorebriefje van het Yatzeeen. Een volgende keer ga ik hier nog verder mee experimenteren, ook bloemen/takken/stenen/schelpen etc verwerken.


Oh, wat was het toch een zalige vakantie! Dat blijft wel echt leuk aan fotoboeken, dat nagenieten. Het is toch echt het allerleukste om zo'n boek in je hand te kunnen houden en lekker te kunnen bladeren.



Gekke meiden!


Ik heb in de vakantie veel foto's met mijn Iphone gemaakt, dat doe ik tegenwoordig sowieso heel veel. Normaal gesproken verwerkte ik die in kleinere foto's, maar hieronder is te zien dat de kwaliteit ook prima blijft bij paginavullende foto's. Goed om te weten!


Grappig om te zien hoe de kleuren uit de collage terugkomen in de foto's.


Dit was zo leuk. Al op vakantie hadden we zo'n flashback naar de Portugalvakantie van lang geleden, waar we een knuffelfoto van de meisjes maakten. Speciaal voor mij wilden ze nog wel een dikke knuffel geven aan elkaar.


Thuis zocht ik de oude foto op. Uit 2006! Lotte was hier 2 en Isa net 5. Wat een cuties he? En wat grappig om te zien dat ze nog steeds dezelfde uitstraling hebben.



In mijn fotoboek probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen in beeldgebruik. Niet alleen landschappen met een wijde hoek, ook close ups van bijvoorbeeld bloemen, een vlinder of ik noem maar wat. Mensen erop, maar ik probeer ook steeds meer de 'dagelijkse' dingen vast te leggen. Het mooie brood, een tekening, een bosje geplukte bloemen. Die mix van beelden geven voor mij echt de sfeer van de vakantie weer.



Veel Blurbplezier!

3 comments:

Heidy said...

Wauw wat is je boek weer goed gelukt. Prachtige foto's die goed de sfeer weergeven. Ik zelf heb afgelopen vakantie ook een boek via blurb gemaakt (wel veel minder foto's). Alleen de kaft is niet mooi (zelf gedaan natuurlijk) maar de kwaliteit is mooi.

Bedankt voor de tips die je geeft, zou zelf nooit bedacht hebben om foto's te maken van folders en steentjes enzovoort.

Hannie said...

Prachtig boek geworden, Blurb is ook echt geweldig. Wij drukken daar ook al jaren onze boeken. Wist je dat de europese Blurb boeken in Nederland geprint worden? Nog een Blurb tip…. gebruik altijd dollars, en zoek een kortingcode ( zijn er erg veel te verkijgen via google) dan betaal je toch weer net iets minder.
Hierbij ons Blurb boek van een aantal jaartjes geleden:
http://www.blurb.com/books/1370099-vakantie-dordogne-frankrijk-30-april-tot-en-met-14

Jolanda said...

Erg mooi weer.
Geweldig ook die foto's van de meiden. Wat je zegt: hun uitstraling is hetzelfde gebleven. Mooi.

Dit vinden anderen leuk nu