Skip to main content

Dwalen

Het kwam een tijdje niet van bloggen. Door allerlei redenen. Maar ik merk dat ik het toch fijn vind om even af en toe terug te kijken op de dag of de week. Terug te kijken naar een moment.

Vandaag was zo'n leuke dag. Gisteravond vast gewerkt en vanmorgen ook. Zo kon ik 's middags met Lotte op pad. Isa was bij een vriendin, ze vroeg nog wel even wat voor leuks wij dan samen gingen doen. "Naar het bos" zei Lotte blij. "Oh, dan mis ik niks" riep Isa en trok weer haar eigen plan. Met een toilettas vol nagellakjes ging ze op pad.

Lotte en ik pakten een rugzak en vulden 'm met broodjes, mandarijntjes, appeltjes, evergreen en een handvol dropjes en pepermuntjes en gingen naar het bos. Een speurtocht, want dat vond Lotte het allerleukst. 


Hoewel we niet de kippenspeurtocht kozen, moesten we toch erg lachen om de kippenpalen, overal in het bos.

Er waren allerlei opdrachtjes, we moesten konijnendrollen uit elkaar peuteren, onze neuzen natmaken en al snuffelend kijken of we beter konden ruiken, bomen opmeten, en allerlei ingewikkelde vragen beantwoorden.

En het is zo heerlijk gemakkelijk met Lotte in het bos, die het allemaal echt uit zichzelf helemaal heerlijk en mooi vindt. De leukste opdracht vond ze om een minuut met ogen dicht te zitten en naar de vogels te luisteren, om de verschillende soorten zang te herkennen. Ze ging er helemaal in op.

En we moesten in het water turen en kijken of er beestjes waren. Ik zag niks. Lotte ging op zoek naar het schaatsenrijdertje en en schrijvertje en had er hele uitleg bij, die ik alweer vergeten ben. Maar ik denk dat de beestjes al weggedoken waren voor een winterslaap.

Ze telde hoe oud de gekapte boom was.

En ze klauterde in het binnenste van een oude holle boom.



We speurden ook naar paddenstoelen, rood met witte stippen, maar ik zag ze nergens. Het bos was ook nog erg groen, op hier en daar wat geel blad.


Een hele familieboom, wel zes boomstammen die samengegroeid waren. Of uit een gegroeid, ik weet niet hoe dat is gegaan. Maar mooi vond ik het wel.

We moesten gekke gezichten en dingen herkennen in bomen, en hier zagen we een soort fluitend mannetje in. We moesten er erg om lachen.


Ook leerde Lotte (omdat ik het stiekem opzocht op mijn Iphone) dat vlinders ruiken met .....


hun poten!

Lotte kwam niet meer bij van het lachen, ze geloofde het eerst niet, maar na wat vergelijkend warenonderzoek op verschillende sites (nooit zomaar geloven wat er staat), wilden we er toch aan. Vlinders ruiken met hun poten. Wist je dat?

We aten op een bankje, in de zon die was doorgekomen. We genoten van het bos. Ik extra, omdat ik de afgelopen dagen met een soort hele nare hoofdpijn in een donkere kamer gekluisterd was, washandje op mijn hoofd, en alleen maar overgeven. Wat is het dan weer fijn om gewoon naar buiten te kunnen!




De diva vond dit het lekkerste liggen.



We zagen nog een heleboel bloemen, en besjes en mooie bladeren. Met een determinatiekaart keken we bij wat voor bomen welk blad hoorde. En nu weten we ook het verschil tussen de zomereik en de Amerikaanse eik.

De herfststijloos, zo'n leuk bloemetje. Een soort nepcrocus. Zou 'm ook we in de tuin willen!



Nog even spelen in de speeltuin.

En gek doen met de 'prijs' die ze met de speurtocht won.




Wat een topdag!

Comments

Jolanda said…
Wat onwijs leuk! Geweldig zo'n speurtocht. Wat gezellig om zo saampjes met Lotte te doen! Zitten zoveel mooie natuur-ontdek-momentjes in. Top. Waar is dat? Uiteraard te ver voor ons om zomaar een middagje heen te gaan, maar om te onthouden voor als we ooit in die buurt zijn.
Ik moest ook erg lachen om Isa. Wat een typetje. Heerlijk.
jojoco said…
Het was voor ons ook een uurtje rijden hoor. Onze idylle is geweldig, maar we wonen wel best ver van bos af.

http://www.natuurmonumenten.nl/bcgooienvechtstreek
Anonymous said…
Wat een fijn verhaal+foto's!!
En wat heerlijk, zo'n genietende dochter.Ik wilde ook al vragen welk bos maar die vraag is al beantwoord. Zeker leuk om een keer te doen met de kleine nichtjes.

Minder leuk is die hoofdpijn :-(.
Mijn buurman had als ik het zo lees iets van hetzelfde en belandde zelfs in het ziekenhuis met een druk van 46 in zijn hoofd. 20 is normaal en 30 is te hoog. En buurman is echt geen pieper, integendeel! Hij wist niet waar hij het zoeken moest.
Ze konden niets vinden en hebben het migraine genoemd om het maar een naam te geven. Hij had in het begin ook hoge koorts, zou het een virus zijn?
XSuus
Anonymous said…
Oh, en herfststijlloos is heel erg giftig. Dus geen saffraan gaan oogsten en in de soep gooien!!
inge said…
wat ontzettend leuk daar ^^ en wat heerlijk zoveel pret met z'n tweetjes.
fijn dat je je weer beter voelt!

Dit vinden anderen leuk nu

Donkere wolken en een eiland in het IJ

Na het eten, na de koffie. Joost en ik kijken elkaar aan, 'nog een stukje lopen samen?'
We rijden een stukje verderop langs de dijk en zetten de auto bij de camping neer. Als we de dijk overlopen zien we enorme donkere wolken onze kant op komen. Een machtig mooi gezicht.


We lopen een rondje, langs een zielig konijn met een enorme tumor op zijn borst, dat stilletjes in het gras zit. Langs wuivend riet en opvliegende spreeuwen. Hier en daar een spetter, en als we bijna weer terug zijn, barst de bui los. Dikke druppels kletteren op ons hoofd. We hebben de wind in de rug en laten ons maar natregenen.


Op weg naar huis zien we de zon weer tevoorschijn komen. En thuis wacht een verrassing.


We drogen ons snel af en trekken droge kleren aan. Ik zet een kopje thee. En verder kijk ik alleen naar het prachtige licht. Niets meer nodig verder.




Andere avond, zelfde mooie Hollandse luchten.


Ook weer een wandelingetje op de dijk, met prachtige wolken.



En dan de volgende morgen beginnen met ko…

Summer Breek in Etersheim 2017

Op het laagste punt van Nederland, bij de molen - 'mijn' molen - speelt de derde editie van Summer Breek. Een soort Oerol in de polder. De Parade, maar dan rustig en niet zo commercieel. Obscure bandjes (voor mij dan, ik ben geen echte muziekkenner), theater, gekke dingen. 
Een echte festivalganger ben ik niet, ik kan niet goed tegen grote mensenmassa's, maar dit festival is een pareltje in de modder. En dit jaar was het prachtig weer! Vrijdagavond gingen we met zijn drietjes, op de fiets.

Even lekker wat eten (en meteen de kas spekken, want hartstikke duur, maar ja, veel subsidie krijgen ze niet en zo halen ze toch wat geld binnen).


Het was rustig, zeker in het begin van de avond. Ik gun Summer Breek meer publiek, al was de sfeer ook nu ontzettend goed. Eén groot vakantiegevoel.




De zwaaiende handjes achter de gevaarlijke sloot.

Een rij van figuren met zweefhoofd gemaakt van in plastic verpakt huisvuil.


Strike a pose.


Ik vond het heerlijk. Het zonnetje, overal rond struin…

Daily life in week 29: een beetje vakantie in iedere dag

Terug uit Slovenië en weer thuis bij mijn eigen gekke lieve mensen. Spelletje doen in de tuin, kijken naar de ondergaande zon, beetje onkruid trekken en alle bloemetjes vriendelijk toespreken. Het zijn de fijne dingen in het leven.

Zomer in Nederland. Laatste 'echte' werkweek, maar het voelt al als vakantie. Een paar uurtjes eerder stoppen en met zijn vieren nog even op pad. Ik had gelezen over het stadsstrand bij Zaandam en was benieuwd. Helaas bleek het gesloten te zijn, maar we lieten ons niet ontmoedigen en reden door naar Wormerveer, waar je ook zo heerlijk aan het water kunt zitten. Drankje, bitterballetje, lekker bijkletsen met zijn viertjes en ons verheugen op binnenkort: de roadtrip door Californië!



Na het werk lekker in de tuin kroelen met Rocky die nogal opdringerig kan zijn.

Avondwandeling door het dorp, waar er een filmset is opgebouwd. Ik heb nog niet kunnen achterhalen welke film er werd gedraaid, maar ik snap ze. Het is een bijzonder mooie locatie.


Dag zon, be…